Juli 2023
Direktør Ingeborg Gades kommentar i forbindelse med Ankestyrelsens 50 års jubilæum:
Ankestyrelsen har lige fejret sit 50 års jubilæum. Det er en stor dag for en styrelse, men det er også en stor dag for retssikkerheden. Ankestyrelsens opgave er at styrke retssikkerheden på det samlede velfærdsområde. Det var formålet med etableringen af Ankestyrelsen i 1973, og det er formålet i dag. Det har ikke ændret sig i de sidste 50 år. Men det er stort set det eneste ved Ankestyrelsen, der ikke har ændret sig.
Læs hele direktør Ingeborg Gades kommentar
Principmeddelelse 11-23 om børne- og ungeydelse, ligedeling, nye regler, overgangsregel, personkreds, flytning fra udlandet, forældremyndighed og ændring i forholdene
Principmeddelelsen fastslår, at en forældremyndighedsindehaver kan være omfattet af overgangsordningen, som blev indført i forbindelse med reglerne om ligedeling af børne- og ungeydelse, hvis forældremyndighedsindehaverne har boet hver for sig i hele perioden fra den 19. oktober 2021 til den 21. november 2021. Det gælder uanset om forældremyndighedsindehaveren var den eneste fuldt skattepligtige i Danmark inden den 1. januar 2022. Hvis man er omfattet af overgangsordningen, så skal børne- og ungeydelsen som udgangspunkt ikke ligedeles, selvom den anden forældremyndighedsindehaver senere bliver fuldt skattepligtig i Danmark.
Principmeddelelsen fastslår også, at en forældremyndighedsindehaver ikke kan være omfattet af overgangsordningen, hvis man havde den fulde forældremyndighed inden den 1. januar 2022. Det gælder uanset om forældrene har boet hver for sig i hele perioden fra den 19. oktober 2021 til den 21. november 2021.
Ankestyrelsens principmeddelelse 20-23 om merudgifter – kompensationsprincippet - ladcykel – cykler
I principmeddelelsen kan du læse om hvilke faktorer, der skal inddrages i vurderingen af dækning af merudgifter til, lad- og el- og specialcykler. Principmeddelelsen slår fast, at kommunen i særlige tilfælde kan yde dækning af merudgifter til et forbrugsgode, der normalt indgår i sædvanligt indbo. Det forudsætter, at familien har merudgifter forbundet med købet af forbrugsgodet, ud over hvad familier med børn uden en funktionsnedsættelse eller lidelse på samme alder og i samme livssituation har ved at anskaffe forbrugsgodet.
Ny undersøgelse viser, hvad kommuner lægger vægt på ved udmåling og visitation til hjælperordninger efter servicelovens §§ 95 og 96
Ankestyrelsen har undersøgt fem kommuners praksis med udmåling og visitation i sager om hjælperordninger efter servicelovens §§ 95 og 96. Undersøgelsen viser blandt andet, at kommunerne lægger vægt på borgerens behov for hjælp, borgerens aktivitetsniveau uden for hjemmet og borgerens arbejdslederevne i deres vurderinger.
Læs nyheden om undersøgelsen her
Nyt praksisnotat om dækning af nødvendige merudgifter til voksne
Ankestyrelsen har, på et temamøde i juni 2023, behandlet 21 sager om nødvendige merudgifter efter servicelovens §100. Merudgiftsydelsen har til formål at kompensere personer med varig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, sådan at de ligestilles med borgere, der ikke lider af nedsat funktionsevne.
Ny undersøgelse: Stort sammenfald i hvilke udfordringer kommunerne har med centrale sagsbehandlingsregler på tværs af socialområdet
Retssikkerhedsenheden har undersøgt, hvilke udfordringer kommunerne oplever med at overholde centrale krav til sagsbehandlingen, der skal sikre borgerens retssikkerhed. Undersøgelsen viser, at kommunerne blandt andet har udfordringer med at sikre en helhedsorienteret vejledning af borgeren, at sikre en tydelig kommunikation om formålet med partshøringen og at formidle klare begrundelser for kommunens afgørelser.
Læs nyheden om undersøgelsen her
Kommunernes registrering af støtte efter servicelovens §§ 95 og 96
Ankestyrelsen har undersøgt, hvad kommunerne registrerer om ansøgning, afgørelse og udmåling af timer efter servicelovens §§ 95 (kontant tilskud til ansættelse af hjælpere) og 96 (borgerstyret personlig assistance).
Om kompressionsstrømper og afgrænsningscirkulæret
I en artikel fra februar 2023 beskriver Ankestyrelsen hvornår kompressionsstrømper kan bevilges som et hjælpemiddel efter serviceloven. Hvis en kommune er i tvivl, om et produkt er et hjælpemiddel eller et behandlingsredskab, skal kommunen afklare, om produktet kan bevilges efter sundhedslovgivningen.
Ansvaret for den afklaring påhviler ikke alene kommunen, men er et fælles ansvar mellem kommunen og sundhedssektoren. Det er Afgrænsningscirkulæret, der anvendes ved denne afklaring. Afgrænsningscirkulæret fastslår bl.a., at hvis der er tvivl om, hvilken myndighed, der er ansvarlig for et nødvendigt behandlingsredskab eller hjælpemiddel, er det vigtigt, at tvivlen ikke kommer borgeren til skade.
Læs mere om afklaring af ansvar i artiklen her
Nyt praksisnotat om udmåling og beregning af tabt arbejdsfortjeneste
Ankestyrelsen har behandlet 38 sager om tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 på møde i maj måned. De udvalgte sager handler om enten udmåling eller beregning af tabt arbejdsfortjeneste. Sagerne om udmåling handler om, hvor mange timers tabt arbejdsfortjeneste forælderen/forældrene er berettiget til. Sagerne om beregning handler om, hvordan ydelsen skal beregnes.