Januar 2024
Hvornår anses en tung dyne for at være et hjælpemiddel, et forbrugsgode eller et forbrugsgode, der indgår i sædvanligt indbo?
Ankestyrelsen har modtaget flere henvendelser på grund af tvivl om fortolkningen af vores principmeddelelse 36-22, og især dens sag nr. 4 om en tung dyne med fyld af glasperler og betræk af bomuld/bambus. Nogle kommuner har svært ved at se, hvornår en tung dyne anses for at være et hjælpemiddel, et forbrugsgode eller et forbrugsgode, der indgår i sædvanligt indbo. Samtidigt har regioner og forhandlere af tunge dyner svært ved at rådgive borgere med behov for sådan en dyne. Derfor beskriver vi praksis i denne artikel.
Læs artiklen
Læringsnotat til kommunerne om hjemmetræning af børn
Ankestyrelsens har, som led i et politisk initiativ, der handler om at styrke retssikkerheden og tilliden på handicapområdet, udarbejdet et læringsnotat. Notatet for 2023 giver et billede af de styrker og udfordringer, som seks udvalgte kommuner har med sagsbehandling i sager om hjemmetræning af børn. Ankestyrelsen har gennemgået sagsbehandlingen i sager om hjemmetræning for børn (servicelovens § 32 a) i seks udvalgte kommuner.
Læs hele læringsnotatet her
Kommunerne skal offentliggøre frister for sagsbehandlingen på det sociale område
Det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen har udarbejdet en generel udtalelse om kommunernes pligt til at offentliggøre frister for behandlingen af ansøgninger på det sociale område. Baggrunden for udtalelsen er, at tilsynet har modtaget flere henvendelser fra blandt andet borgere, som mener, at kommunerne ikke lever op til deres forpligtelse efter retssikkerhedsloven.
Ankestyrelsens principmeddelelse 25-23 om udgifter opstået som følge af afløsning og aflastning- lovhjemmel- naturalydelse-kontantydelse-merudgifter-subsidiaritet
Principmeddelelsen gælder både i forhold til hjælp til voksne efter servicelovens § 84, stk. 1, og i forhold til hjælp til børn efter servicelovens § 44, jf. § 84, stk. 1. Den fastslår, at reglerne om afløsning og aflastning i servicelovens § 84, stk. 1, giver mulighed for at få bevilget praktisk hjælp.
Principmeddelelsen fastslår også, at man ikke kan få udbetalt kontante ydelser efter reglerne om afløsning og aflastning. Kontante ydelser skal i stedet bevilges efter reglerne om merudgifter.
Det betyder, at forældre kan få dækket deres udgifter til fx transport af deres barn til et aflastningssted efter merudgiftsreglen i servicelovens § 41, hvis betingelserne derfor er opfyldt
Ankestyrelsens principmeddelelse 28-23 om folkepension - førtidspension – gifte – reelt enlig – samlevende
Principmeddelelsen fastslår, at der er en formodning for, at en gift pensionist, der bor sammen med sin ægtefælle, ikke er enlig i pensionslovens forstand.
Principmeddelelsen fastslår også, at en gift pensionist, der ikke bor sammen med sin ægtefælle, efter en konkret vurdering kan anses som enlig i pensionslovens forstand. Det betyder, at der skal foretages en konkret vurdering af, om en pensionist kan anses for enlig, når pensionisten ikke bor sammen med sin ægtefælle.
I vurderingen indgår, om pensionisten har fordele ved sin relation til sin ægtefælle, uanset at ægtefællerne ikke bor sammen. Heri indgår en vurdering af økonomiske og/eller ikke-økonomiske forhold mellem ægtefællerne, herunder praktiske og personlige forhold.
Principmeddelesen fastslår endeligt, at det kan indgå i den vurdering, at ægtefællerne har valgt at bevare ægteskabet, da retsvirkningerne af et ægteskab i sig selv kan anses for at udgøre fordele for pensionisten.
Ankestyrelsens principmeddelelse 32-23 om tidlig pension –maksimal anciennitet pr. kalenderår – anciennitet i første og sidste optjeningsår
Principmeddelelsen fastslår, hvordan den maksimale anciennitet i det første og sidste år af borgers optjeningsperiode skal opgøres. Det vil sige, året hvor borger fylder 16 år, og året hvor der er seks eller syv år til, at borger kan overgå til folkepension.
I borgers første optjeningsår kan borger maksimalt optjene en anciennitet svarende til antallet af dage fra borgers 16 års fødselsdag til den 31. december sat i forhold til det samlede antal dage i året.
I borgers sidste optjeningsår kan borger maksimalt optjene en anciennitet svarende til antallet af dage fra 1. januar til og med dagen inden borgers fødselsdato sat i forhold til det samlede antal dage i året.
Har borger fødselsdag den 1. februar 2023 i sit sidste optjeningsår, kan borger maksimalt optjene en anciennitet på 0,085 år (31 dage / 365 dage).