Retssikkerhedsenhedens undersøgelse om kommunernes arbejde med retssikkerhed på socialområdet
I undersøgelsen stiller vi skarpt på, hvordan kommunerne har tilrettelagt deres politiske og ledelsesmæssige fokus på borgernes retssikkerhed, og hvordan de arbejder med centrale sagsbehandlingsregler, der understøtter borgerens retssikkerhed.
Vi har interviewet henholdsvis borgerrådgivere og myndighedsledere i fem kommuner. I forlængelse af disse interview har vi gennemført en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse, som blev besvaret af 185 myndighedsledere fra 93 af landets kommuner.
Undervejs i undersøgelsen forholder vi os løbende til, hvilke retssikkerhedsmæssige konsekvenser kommunernes udfordringer kan have for borgerne, og vi fremhæver i den forbindelse, hvad kommunerne skal være opmærksomme på for at overholde de krav, der er til sagsbehandlingen.
Undersøgelsen er bestilt af det rådgivende organ og er udført af Retssikkerhedsenheden, som er institutionelt forankret i Ankestyrelsen.
Du kan læse mere om Retssikkerhedsenheden her.
Nedenfor kan du downloade publikationen. Det nederste link er til download af en handicaptilgængelig version.
Hent publikationen