December 2022
Bliv klogere på retsvirkningen af Ankestyrelsens hjemvisninger
Det er altid førsteinstansen fx kommunen, der skal sørge for at genetablere borgerens hjælp, når Ankestyrelsen har hjemvist en afgørelse. I en artikel fortæller vi nærmere om, hvordan en førsteinstans skal forholde sig til en borgers hjælp, indtil den har truffet en ny afgørelse om borgerens hjælp. Du kan også læse, at vi fremover mere præcist vil skrive i de konkrete afgørelser, hvad retsvirkningerne af en hjemvisning er.
Læs artiklen her
Forældrekompetenceundersøgelser skal udarbejdes af autoriserede psykologer
Ankestyrelsens nye principmeddelelse 16-22 fastslår, at når kommunen iværksætter en forældrekompetenceundersøgelse, skal alle dele af en sådan undersøgelse foretages af en psykolog, der er autoriseret.
Læs artiklen her
Principmeddelelse fastlægger praksis for afbrydelse af brev-, mail- og telefonforbindelse mellem anbragte børn og unge og deres forældre eller netværk
Anbragte børn og unge har ret til samvær og kontakt med forældre og netværk, men børn og unge-udvalget kan af hensyn til barnet eller den unge afgøre at afbryde forbindelsen for en periode. Der har i kommunerne og børn og unge-udvalgene været usikkerhed om rækkevidden af hjemlen til afbrydelsen. Ankestyrelsen har fastlagt praksis i en principmeddelelse 23-20, som bliver beskrevet i denne artikel.
Læs principmeddelelsen her
Ankestyrelsens principmeddelelse 30-22 om adoption - adoption uden samtykke - varigt nedsat forældreevne - prognosevurdering - dokumentationskrav – førstegangsforældre
Principmeddelelsen fastslår, at ved adoption uden samtykke efter adoptionslovens § 9, stk. 3, skal der foretages en psykologfaglig vurdering af forældrenes forældrekompetencer og en vurdering af deres udviklingspotentiale (prognosevurdering).
Ved vurderingen af, om det er sandsynliggjort, at forældreevnen er varigt nedsat, skal alle relevante og opdaterede oplysninger om forældrenes liv og forhold inddrages til belysning af forældreevnen og udviklingspotentiale. Der skal herunder også inddrages oplysninger om behandling og støtteforanstaltninger.
Har forældrene andre børn, vil deres trivsel og kontakt med forældrene indgår i vurderingen af forældreevnen. Har forældrene ikke andre børn, og er barnet anbragt i tæt tilknytning til fødslen, stilles der større krav til de faglige vurderinger af forældreevnen.
Læs hele principmeddelelsen
Ankestyrelsens principmeddelelse 31-22 om anbringelse - overgreb - medicinering/psykofarmaka
Principmeddelelsen belyser Ankestyrelsens praksis om, hvornår der er tale om et overgreb i anbringelsessager. Overgreb er først og fremmest handlinger, der er omfattet af straffelovens bestemmelser om vold og sædelighedsforbrydelser. Begrebet overgreb er dog ikke indsnævret til disse handlinger i forarbejderne til loven, da der også kan indgå handlinger, der indeholder en dyb krænkelse af offerets integritet. I den konkrete sag erkender mor, at hun medicinerer barnet med psykofarmaka uden forudgående lægelig konsultation.
Læs hele principmeddelelsen
Ankestyrelsens principmeddelelse 37-22 om kompetence - hyppighed - delvist afbrudt samvær - børn og unge-udvalget - anbragt barn
Det er kommunen, der træffer afgørelse om samvær mellem et anbragt barn og dets familie og netværk. Det gælder dog ikke, hvis det af hensyn til barnets eller den unges sundhed og udvikling er nødvendigt at træffe afgørelse om overvåget samvær eller afbrydelse af samvær eller kontakt. I disse tilfælde er det børn og unge-udvalget, der træffer afgørelsen.
En afgørelse om, at der skal være samvær mindre end én gang om måneden, sidestilles med en afgørelse om afbrydelse af samværet, og skal træffes af børn og unge-udvalget.
Når børn og unge-udvalget træffer afgørelse om, at der skal være samvær mindre end én gang om måneden, skal børn og unge-udvalget samtidigt træffe afgørelse om, hvor ofte der skal være samvær.
Principmeddelelsen fastslår, at en afgørelse om samvær mindre end én gang om måneden er en så indgribende afgørelse, at kompetencen til at træffe afgørelse herom ligger hos børn og unge-udvalget, herunder også afgørelsen om hvor ofte der skal være samvær.
Læs hele principmeddelelsen
Praksisnotat om samvær med anbragte børn
Barnet eller den unge har ret til samvær og kontakt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre, øvrige familiemedlemmer, venner mv. under anbringelsen uden for hjemmet. Kommunen skal sørge for, at forbindelsen mellem barnet eller den unge og forældrene og netværket holdes ved lige. Det skal ske under hensyntagen til barnets eller den unges bedste og under hensyntagen til at beskytte barnets eller den unges sundhed og udvikling og til at beskytte barnet eller den unge mod overgreb.
Læs praksisnotatet