Juli 2025
Ankestyrelsens principmeddelelse 4-25 om børne- og ungeydelse - ligedeling - dokumentation - ændret fordeling - forældremyndighed – samvær
Principmeddelelsen fastslår, at en forældremyndighedsindehaver kan få udbetalt hele børne- og ungeydelsen til sig, hvis forældremyndighedsindehaveren dokumenterer, at det ved en samværsafgørelse eller et forlig er bestemt, at barnet skal være mindst 9 ud af 14 dage hos denne, og barnet ikke efterfølgende er bopælsregistreret i CPR hos den anden forældremyndighedsindehaver. Det fremgår af børne- og ungeydelsesloven.
Ankestyrelsens principmeddelelse 6-25 om permanent anbringelse - krav til indstillingen - psykologisk helhedsvurdering - autoriseret psykolog - alternative indstillinger
Principmeddelelsen vedrører betingelserne for permanent anbringelse af anbragte børn og unge efter barnets lov og særligt de krav, der gælder for kommunens indstilling herom til børne- og ungeudvalget. Herudover omskriver og samler principmeddelelsen tidligere offentliggjort praksis om permanent (tidligere benævnt ”videreført”) anbringelse, som fortsat er gældende efter ikrafttrædelsen af barnets lov.
Ankestyrelsens principmeddelelse 8-25 om inddragelse - garantiforskrift - barnets lov
Principmeddelelsen handler om hovedreglen om inddragelse gennem direkte kontakt i barnets lov § 5, stk. 3. Den skal læses i sammenhæng med principmeddelelse nr. 9-25, som handler om undtagelsen til kravet om inddragelse gennem direkte kontakt i barnets lov § 5, stk. 4.
Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal tilvejebringes og inddrages løbende ved samtaler og anden direkte kontakt, inden der træffes beslutninger eller afgørelser efter loven om barnets eller den unges forhold. Dette følger af barnets lov § 5, stk. 3.
Principmeddelelsen fastslår, at kravet om inddragelse efter barnets lov har karakter af en garantiforskrift. Manglende overholdelse af kravet indebærer i almindelighed, at afgørelsen bliver ugyldig, medmindre manglen i det konkrete tilfælde har været uden betydning. Der er tale om en grundlæggende rettighed for barnet eller den unge. Inddragelse af barnet eller den unge skal sikre, at barnet eller den unge har indflydelse på de forhold, der vedrører dem.
Ankestyrelsens principmeddelelse 9-25 om inddragelse - barnets lov - undtagelse til kravet om direkte kontakt
Principmeddelelsen handler om undtagelsen til kravet om inddragelse gennem direkte kontakt i barnets lov § 5, stk. 4. Den skal læses i sammenhæng med principmeddelelse 8-25, som handler om hovedreglen om kravet om inddragelse gennem direkte kontakt i barnets lov § 5, stk. 3.
Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal tilvejebringes og inddrages løbende ved samtaler og anden direkte kontakt, inden der træffes beslutninger eller afgørelser efter loven om barnets eller den unges forhold. Dette følger af barnets lov § 5, stk. 3.
Af barnets lov § 5, stk. 4, følger det imidlertid, at kravet om inddragelse gennem samtale og anden direkte kontakt kan fraviges helt eller delvist i helt særlige tilfælde, hvis barnets eller den unges alder eller andre forhold i afgørende grad taler imod det. Bestemmelsen giver ikke hjemmel til helt at undlade at inddrage barnet eller den unge. Bestemmelsen giver alene mulighed for, at inddragelse sker på anden vis end ved samtale eller anden direkte kontakt. Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal i disse tilfælde i stedet tilvejebringes på anden vis.
Undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn og unge
Ankestyrelsen har undersøgt kommunernes erfaringer med at bevilge støtte til forældre til anbragte børn og unge og med at udarbejde forældrehandleplaner og helhedsorienterede planer efter barnets lov.
Afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139 stk. 3 og 4
Ankestyrelsen skal årligt afrapportere kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4: Fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse. Dette er Ankestyrelsens afrapportering for 2024.
Afrapporteringen er foregået via et registreringsskema, hvor kommunerne skal registrere, når de har anvendt bestemmelserne. Registreringen skal ske umiddelbart efter reglerne er benyttet. Ud over alene at registrere afgørelsen, skal kommunen også svare på en række opfølgende spørgsmål om episoden, hvor bestemmelserne kom i brug.
Undersøgelse af kommunernes brug af reglerne om adoption uden samtykke
Ankestyrelsen har i en landsdækkende undersøgelse set på kommunernes brug af reglerne om adoption uden samtykke.
Undersøgelsen belyser:
- kommunernes erfaringer med sager om adoption uden samtykke
- hvad der – ifølge kommunerne – styrker deres brug af reglerne
- hvad der - ifølge kommunerne – hindrer deres brug af reglerne om adoption uden samtykke.
Undersøgelse af underretninger på børne- og ungeområdet
Ankestyrelsen har undersøgt, hvordan seks kommuner oplever og håndterer underretninger om børn og unge. Undersøgelsen belyser:
- hvad der kendetegner de underretninger, kommunerne modtager
- hvordan kommunerne er organiseret med henblik på at håndtere underretninger
- hvad der ifølge kommunerne kendetegner udviklingen i de indkomne underretninger
Kurser og læring
Trangsvurdering efter barnets lov § 35, stk. 4 og 5 – case om efterskoleophold
I Ankestyrelsen ser vi mange sager om økonomisk støtte til især efterskoleophold efter barnets lov § 35, stk. 4 og stk. 5. Disse handler om støtte, når forældremyndighedsindehaver ikke har tilstrækkelige midler til at dække udgifterne.
Denne bestemmelse og de udfordringer, som den måtte give, har vi nu lavet et nyt e-læringsmateriale om.