Ankestyrelsen kan efterprøve alle tvangsmæssige afgørelser truffet af kommunernes børn og unge-udvalg i sager om børn og unge under 18 år
Sociale links
Hvis der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade, kan børn og unge-udvalget træffe afgørelse om, at barnet eller den unge skal anbringes uden for hjemme uden samtykke
Børne- og ungeudvalget kan træffe afgørelser om tvangsanbringelse og andre tvangsmæssige indgreb i forholdet mellem forældre og børn.
Når et barn eller en ung anbringes uden for hjemmet uden samtykke sker det oftest på baggrund af en kombination af forhold hos både forældrene og barnet eller den unge
Når hensynet til barnet eller den unge på afgørende måde taler for det, kan der iværksættes en anbringelse uden samtykke, selvom forældremyndighedsindehaver og den unge over 15 år giver samtykke
Når en ung er mellem 15 og 18 år, kan han eller hun give samtykke til en anbringelse uden for hjemmet
Kommunen har en del opgaver og beføjelser under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet
Det er kommunens opgave at sørge for, at en afgørelse om tvangsmæssige indgreb bliver praktisk gennemført. Kommunen har under nogle betingelser adgang til forældremyndighedsindehavers hjem uden en retskendelse
En anbringelse uden for hjemmet skal ophøre, når formålet er nået eller den unge er fyldt 18 år
Hvis forældremyndighedsindehaver eller den unge, der er fyldt 15 år, anmoder om hjemgivelse, har kommunen som udgangspunkt altid en pligt til at vurdere anmodningen.
I forbindelse med en sag om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke skal der tages stilling til, hvornår børne- og ungeudvalget skal behandle sagen igen. Det vil sige, at der skal fastsættes en genbehandlingsfrist.
Hvis et anbragt barn eller ung har opnået en særlig tilknytning til anbringelsesstedet kan der træffes afgørelse om anbringelse på ubestemt tid.
Børn og unge har ret til samvær og kontakt med deres forældre og netværk, når de bliver anbragt uden for hjemmet. Det er kommunen, der skal træffe afgørelse om omfanget og udførelsen af samværet og kontakten. Kommunen kan også fastsætte vilkår for samværet og kontakten.
Når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse om overvåget samvær. Ved overvåget samvær er der en repræsentant for kommunen til stede under hele samværet.
Når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse om at afbryde al samvær og kontakt mellem barnet eller den unge og forældrene eller netværket.
Børne- og ungeudvalget kan træffe afgørelse om anonymiseret anbringelsessted.
Børne- og ungeudvalget kan i særlige tilfælde træffe afgørelse om at et anbragt barns eller ungs brev og telefonudveksling over for familie og netværk begrænses og kontrolleres. Dette gælde kun for børn eller unge, der er anbragt på en døgninstitution.
Når et barns eller en ungs situation er meget kritisk kan kommunen handle akut og træffe en formandsafgørelse
I særlige akutte tilfælde kan Ankestyrelsen også træffe en foreløbig afgørelse om et barn eller ung og pålægge kommunen at gennemføre den.
Kommunen skal ved formodning om særlig støtte iværksætte en undersøgelse af et barns eller en ungs forhold. I særlige tilfælde kan der være behov for at træffe afgørelse om en tvangsmæssig undersøgelse af barnet eller den unge
Screening, afdækning og børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges behov.
I særlige tilfælde kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse om en undersøgelse af barnet eller den unge uden for hjemmet uden samtykke
Der kan træffes afgørelse om lægelig undersøgelse eller behandling af et barn eller en ung uden samtykke i særlige tilfælde.
Det er muligt at hjælpe et barn eller en ung med frivillige støttende indsatser.
Anbringelse udenfor hjemmet er en af de indsatser, som kommunen kan sætte i værk, når et barn eller en ung har brug for særlig støtte.
Ungestøtte er et tilbud til tidligere anbragte børn eller unge mellem 18-22 år.
Underretningspligten er en personlig pligt, der gælder både for fagpersoner og den almindelige borger, når man får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung har brug for særlig støtte.
En underretning er en henvendelse om bekymring for et barns eller en ungs trivsel og udvikling.
Som borger bør du underrette din kommune, hvis du er bekymret for et barns eller ungs udvikling og trivsel. Som fagperson har du en skærpet underretningspligt, der går forud for tavshedspligten. En underretning kan indgives telefonisk eller skriftligt og anonymt.
Hvis du har foretaget en underretning til kommunen, men ikke mener, at kommunen handler tiltrækkeligt relevant og hurtigt, har du mulighed for at underrette til Ankestyrelsen. Hvis underretningen er så alvorlig, at den ikke kan vente til Ankestyrelsens normale åbningstid, kan du kontakte Ankestyrelsen via akuttelefonen.