Er du bekymret for et barn eller en ung?

På denne side kan du læse om, hvordan og i hvilke tilfælde du skal lave en underretning på et barn eller en ung.

Hvad er en underretning?

En underretning er en henvendelse om bekymring for et barns eller et ungt menneskes trivsel og udvikling. Det kan være en bekymring fra en fagperson eller en privat borger.

Du kan også underrette om bekymring for dit eget barn. Hvis du ønsker det, kan du med fordel læse her også: Sådan behandler vi din underretning

Du har pligt til at underrette

Hvis du er bekymret for et barn eller en ung, har du pligt til at underrette den kommune, barnet eller den unge bor i.

Når du har sendt en underretning, er det ikke muligt at trække den tilbage.

Fagpersoner har særlig underretningspligt

Hvis du har et arbejde, hvor du er i tæt kontakt med børn og unge, er du særlig forpligtet til at underrette kommunen. Din underretningspligt går i dette tilfælde forud for din tavshedspligt.

Du behøver ikke at have et kendskab til barnets eller den unges forhold. Din skærpede underretningspligt betyder, at du har pligt til at reagere alene på baggrund af forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung har brug for særlig støtte.

Som fagperson har du ret til at få en tilbagemelding på, om der er sat initiativer i gang for barnet eller den unge på baggrund af din underretning.

 Offentligt ansatte og personer, der udøver et offentligt hverv, har også en skærpet underretningspligt. Den gælder alene, hvis du bliver bekymret for et barn eller en ung i forbindelse med dit erhverv som fagperson.

Sådan underretter du

Du skal som udgangspunkt underrette den kommune, barnet eller den unge bor i.

Der er ingen krav til formen i en underretning, og du kan både underrette telefonisk og skriftligt. Du bestemmer selv, om du vil opgive dit navn, når du underretter, eller om du ønsker at være anonym.

Hvis du ikke kender barnets eller den unges kommune eller oplever, at kommunen ikke handler tilstrækkeligt på baggrund af din underretning, kan du underrette Ankestyrelsen om din bekymring.

Underretningen skal gerne indeholde så mange kontaktoplysninger om barnet eller den unge og/eller forældrene som muligt, så vi kan identificere, hvilket barn det handler om.

Du modtager et kvitteringsbrev fra os om, at vi har modtaget din underretning. Herefter modtager du som udgangspunkt ikke mere fra hverken kommunen eller Ankestyrelsen, medmindre du er fagperson eller part i sagen.

Du kan finde Ankestyrelsens kontaktoplysninger her 

Underret om et barn eller en ung via vores digitale formular

Hvis du ønsker at underrette anonymt

Du skal være opmærksom på, at Ankestyrelsen har notatpligt, når du underretter telefonisk. Du skal derfor ikke opgive navn eller andre kontaktoplysninger, hvis du ønsker at være anonym.

Hvis du sender os en mail, skal du sikre dig, at den sendes fra en anonym mailadresse, hvor navn og andre kontaktoplysninger ikke fremgår. Det gælder også, hvis du underretter via Ankestyrelsens underretningsblanket.

Du modtager ikke et kvitteringsbrev, når du underretter anonymt.

Underretning i akuttilfælde

Hvis underretningens karakter er så alvorlig, at den ikke kan vente til Ankestyrelsens normale åbningstid, kan du kontakte vores nødberedskab via vores akuttelefon.

Nødberedskabet er beregnet til de situationer, hvor det vurderes, at en akut anbringelse af et barn eller ung er nødvendig.

Nødberedskabet bør kun kontaktes, hvis det ikke er muligt at komme i kontakt med formanden eller næstformanden i kommunens børne- og ungeudvalg, eller hvor denne mener, at det ikke er nødvendigt at træffe en foreløbig afgørelse om anbringelse uden for hjemmet.

Akuttelefon: 61 89 73 79