Juni 2023
Ny undersøgelse: Kommunernes brug af reglen om skærpet rådighedssanktion
Undersøgelsen ser nærmere på kommunernes brug af skærpet rådighedssanktion, der betyder ophør af borgerens ret til hjælp, når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til rådighed. Undersøgelsen viser, at størstedelen af sagerne, som er indgået i undersøgelsen, er forkerte.
Ankestyrelsen har gennemført en praksisundersøgelse af udvalgte kommuners praksis i sager, hvor de har truffet afgørelse om en skærpet rådighedssanktion over for en job- eller aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager.
Undersøgelsen er baseret på en gennemgang af 61 sager fra 14 kommuner, og den viser, at størstedelen af sagerne, som er indgået i undersøgelsen, er forkerte. Herunder alle de 26 sager, hvor borgeren er aktivitetsparat.
Læs hele undersøgelsen Sanktioner 2 - Praksisundersøgelse om skærpet rådighedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til rådighed — Ankestyrelsen (ast.dk)
Ankestyrelsens principmeddelelse 9-23 om arbejdsskade - erstatning for tab af erhvervsevne - psykiske symptomer efter fysiske skader - årsagssammenhæng – formodningsregel
Efter arbejdsskadesikringsloven anses et påvist tab af erhvervsevne som en følge af den anerkendte arbejdsskade, medmindre overvejende sandsynlighed taler herimod. Principmeddelelsen præciserer, at denne formodningsregel også gælder ved vurderingen af erhvervsevnenedsættende psykiske symptomer, når der alene er anerkendt en fysisk personskade som arbejdsskade.
Principmeddelelsen oplister en række elementer, der kan indgå i vurderingen af, om tilskadekomnes psykiske symptomer og et heraf følgende tab af erhvervsevne med overvejende sandsynlighed – enten helt eller delvist - skyldes andre forhold end arbejdsskaden.
Det fremgår eksempelvis af principmeddelelsen, at det ikke i sig selv er afgørende, om hændelsen/påvirkningen (som førte til arbejdsskaden) er egnet til at forårsage psykiske symptomer, eller om de psykiske symptomer opstår i tidsmæssig sammenhæng med den anerkendte arbejdsskade.
Ny principmeddelelse: Den aktuelle opholdskommune har pligten til at udbetale sygedagpenge, når borgeren er flyttet
Ankestyrelsen offentliggjorde i december 2022 principmeddelelse 51-22, som handler om en borgers flytning fra en kommune til en ny kommune, mens borger modtager sygedagpenge. Principmeddelelsen tilsidesætter en praksis, der har været beskrevet i sygedagpengevejledningen i mange år. Denne artikel beskriver principmeddelelsen og vejleder i forhold til nogle centrale spørgsmål, som flytning i sygedagpengesager kan rejse.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrer praksis i forhold til løst ansattes ret til dagpengegodtgørelse
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i februar 2023 ændret praksis for, hvornår en løst ansat – fx en tilkaldevikar - kan anses for ophørt i et arbejde. Udvalget har set nærmere på praksis, da den tidligere praksis var i strid med reglerne.
Ankestyrelsen beskriver i denne artikel Beskæftigelsesudvalgets nye praksis for, hvornår et ansættelsesforhold anses for ophørt, når et medlem af en a-kasse er løst ansat.
Ankestyrelsens principmeddelelse 3-23 om opkrævning - inddrivelse - tilbagebetaling - modregning - betalingsevne - Ankestyrelsens kompetence - konkret skøn - prøvelse af skøn
Principmeddelelsen fastslår, at Udbetaling Danmark skal foretage en konkret vurdering af borgers betalingsevne for at kunne fastsætte, hvor stort et beløb der i det enkelte tilfælde kan fradrages (modregnes) for om måneden i pensionsudbetalinger ved tilbagebetaling af pension.
Ved en betalingsevnevurdering skal der foretages en konkret og individuel vurdering af, hvor stort et beløb der kan ske fradrag for om måneden, uden at borger kommer til at mangle det nødvendige til eget og eventuelt familiens underhold (modregningsbeløbets størrelse).
https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyheder-2023/ny-principmeddelelse-fra-ankestyrelse