Gå til indhold

Det kan du forvente af sagsbehandlingen

Her kan du læse om, hvordan Psykolognævnet behandler din ansøgning om autorisation.

Vi kvitterer for modtagelsen af ansøgningen

Når vi har modtaget din ansøgning om autorisation, sender vi et kvitteringsbrev med information om bl.a. den aktuelle sagsbehandlingstid.

Alle breve fra Psykolognævnet bliver sendt til Digital Post, medmindre du er fritaget for digital post.

Sagen fordeles til en sagsbehandler, der gennemgår ansøgningen.

Det er en forudsætning for at få ansøgningen behandlet, at du har indbetalt gebyret. (Find information om betaling af gebyr her.)

Hvis du opfylder betingelserne for autorisation

  • Du modtager et brev med Psykolognævnets afgørelse og dit autorisationsbevis.
  • Din autorisation som psykolog har virkning fra datoen i afgørelsesbrevet.

Hvis vi mangler oplysninger for at kunne behandle din ansøgning

  • Du bliver kontaktet enten telefonisk eller pr. brev 

Hvis du ikke opfylder betingelserne for at blive autoriseret psykolog

  • Vi sender dig et brev med en afgørelse om afslag på autorisation på det foreliggende grundlag.
  • Du får ikke gebyret tilbagebetalt, hvis du får afslag på din ansøgning, fordi det er selve behandlingen af din ansøgning, du betaler for.  
  • Du er altid velkommen til at søge igen, når du opfylder betingelserne.

Hvornår kan jeg forvente at få svar på min ansøgning?

Sagsbehandlingstiden for behandlingen af ansøgninger om autorisation har været på gennemsnitligt ca. 30 uger for de ansøgninger, der er blevet behandlet i 2023. Sagsbehandlingstiden regnes fra den dato, hvor Psykolognævnet har modtaget ansøgningen, til ansøgeren modtager en afgørelse.

Sagsbehandlingstiden har været stigende i den første del af 2024, hvilket har betydet, at en del ansøgere er blevet meddelt en forlængelse af sagsbehandlingstiden. Udviklingen er fulgt nøje, og sagsbehandlingstiden har siden 2. kvartal af 2024 været nedadgående. Det skyldes bl.a. en forenkling af nævnets blanketter til brug for autorisation og en effektivisering i sagsbehandlingen. 

Stigningen i sagsbehandlingstiden skyldes en stigning i antallet af sager på alle tre sagsområder i Psykolognævnet, uden at der er sket et tilsvarende løft i de ressourcer, som Psykolognævnet har til rådighed. Det skyldes også, at Psykolognævnet prioriterer en rimelig sagsbehandlingstid inden for alle nævnets områder, som omfatter autorisationssager og tilsynssager samt ansøgninger om anerkendelse af udenlandske uddannelser – for sidstnævnte gælder der en lovbestemt frist for behandlingen af ansøgningen.

Aktuelt behandles der flere sager, end der kommer ind, og der arbejdes løbende på at forbedre sagsbehandlingstiden. Det forventes derfor, at sagsbehandlingstiden falder yderligere, og når et mere stabilt niveau efter sommerferien 2024, hvorefter det vil blive meddelt, hvad der kan forventes af sagsbehandlingstiden på det tidspunkt. Der vil i en periode fortsat være autorisationsansøgninger, der tager længere tid. Heri indgår også ansøgninger, der ikke opfylder dokumentationskravet på ansøgningstidspunktet, og som må afvente ansøgers indsendelse af dokumentation, og dermed medfører en længere sagsbehandlingstid.

Psykolognævnet er opmærksom på, at de psykologer, der søger om at blive autoriseret, må afvente en afgørelse om meddelelse af autorisation, før de kan varetage de konkrete opgaver, der kræver autorisation og modtage løntillæg, ligesom det kan være vanskeligt at søge en stilling, der kræver autorisation, før man er blevet meddelt autorisationen.

Hvis du er psykolog og ønsker at blive autoriseret, kan du selv medvirke til, at sagsbehandlingstiden bliver kortere ved at sikre dig, at den nødvendige dokumentation er vedlagt din ansøgning. Du kan se, hvad der skal vedlægges i tjeklisten til ansøgningsskemaet. Du kan desuden få vejledning om, hvordan du udfylder de forskellige blanketter, og hvad du skal være særligt opmærksom på, på den sidste side af hver blanket. Du finder ansøgningsskemaet og blanketterne her.

Du er også velkommen til at kontakte sekretariatet for Psykolognævnet på tlf.nr. 33 41 12 00, som kan vejlede dig om, hvad du skal vedlægge til din ansøgning.

 

Hastebehandling

I helt særlige tilfælde vil det efter en konkret vurdering være muligt at behandle en autorisationsansøgning forlods. Det kan det fx være, hvis ansøger kan dokumentere at være blevet tilbudt en specialpsykologuddannelsesstilling, og hvis det er nødvendigt at hastebehandle ansøgningen for at sikre, at ansøger kan tiltræde stillingen.

Baggrunden herfor er, at de konkrete uddannelsesstillinger forudsætter autorisation og kun tilbydes én gang om året, hvorfor en ansøger, der ellers har ansøgt i god tid, kan risikere at skulle vente yderligere et år for at kunne tiltræde en tilsvarende specialpsykologuddannelsesstilling som følge af den aktuelle sagsbehandlingstid.

En anmodning om hastebehandling skal suppleres af dokumentation for, at man er blevet tilbudt den konkrete uddannelsesstilling.

Sidst opdateret 09.07.2024

Ring: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring