Efterløn udbetales af din a-kasse, hvis du opfylder betingelserne for at få efterløn.
Sociale links
Udbetaling Danmark beregner og udbetaler din pension.
Klagevejledning, sagsbehandling, fuldmagter og klagefrister.
Få et overblik over de afgørelser, du kan klage over på beskæftigelsesområdet.
Sygedagpenge er en korttidsydelse til personer, der ikke kan arbejde på grund af egen sygdom.
Udbetaling Danmark bevilger og udbetaler barselsdagpenge.
Forældre, som opgiver deres arbejde helt eller delvist for at passe et alvorligt sygt barn, kan under visse forudsætninger modtage dagpenge.
A-kasserne udbetaler arbejdsløshedsdagpenge til ledige medlemmer.
Medlemmer af en a-kasse kan have ret til dagpengegodtgørelse fra arbejdsgiver på 1. og 2. ledighedsdag.
Ankestyrelsen behandler klager over kommunens afgørelser om integrationsydelse, uddannelses- og kontanthjælp.
Ledige borgere kan få forskellige tilbud, som kan hjælpe dem til at blive selvforsørgende.
Personer, som har begrænsninger i arbejdsevnen, og som ikke modtager andre tilbud, kan få tilbud om revalidering.
Fleksjob er et tilbud til personer med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen.
Ledige seniorer kan have ret til et seniorjob
Du kan eventuelt have ret til feriedagpenge, hvis du er medlem af en a-kasse.
Efter ansættelsesbevisloven har en arbejdsgiver pligt til at oplyse en lønmodtager om vilkårene for dennes ansættelse. Det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for at oplyse lønmodtageren om vilkårene.
Artikler fra Ankestyrelsens faglige nyhedsbrev, Nyt fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsens principmeddelelse 42-19 samler praksis for, hvordan kommuner skal beregne borgernes hjælp til forsørgelse i en ophørsmåned.
Ankestyrelsen får ofte spørgsmål fra kommunerne, når borgere med eller uden kommunens samtykke forlænger deres ferie med en periode uden ret til ydelse.
Ankestyrelsen oplever, at der er forskellig praksis, når kommunerne opkræver tilbagebetalingspligtige ydelser efter aktivloven; blandt andet bliver reglerne om at yde henstand ikke altid overholdt.
Kommunerne kan blive bedre til at undersøge, om borgere har en rimelig grund til ikke at møde op til et tilbud. Det er et af resultaterne i Ankestyrelsens tredje undersøgelse om kommunernes brug af sanktioner.
MobilePay og nem adgang til netbank på mobilen har givet kommunerne bedre mulighed for at holde øje med borgernes mikroøkonomi. Men er smålån og overførsler mellem venner og familie indtægt eller formue?
Kommunen kan ikke afslå hjælp til en tandbehandling, som ansøgerens tandlæge har anvist, ved kun at henvise til vurderingen fra kommunens egen tandlægekonsulent.
Det er opholdskommunen, der skal udbetale kontanthjælp til en borger, der opfylder betingelserne. Efter retssikkerhedsloven er det nemlig opholdskommunen, der er handlekommune. I nogle tilfælde er det dog usikkert, hvilken kommune borgeren opholder sig i.
En kassekredit er ikke formue, når en borger søger om uddannelseshjælp, kontanthjælp eller integrationsydelse. Det fastslår en ny principafgørelse.
Kommunen skal tilbyde en aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager et ret og pligt-tilbud. Hvis personen på grund af personlige forhold ikke kan deltage i det første tilbud, skal vedkommende have en mentor.
En erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er i forhold til retten til uddannelses- og kontanthjælp ikke en formue, men en indtægt.
Når kommunen skal undersøge, om to borgere er samlevende, er det meningen, at den skal følge en bestemt rækkefølge i sagsoplysningen. Det beror på en konkret vurdering, om manglende partshøring medfører ugyldighed. Desuden skal kommunen meddele afgørelsen individuelt til begge parter. Det fremgår af to nye principafgørelser fra Ankestyrelsen.
Kommunerne bruger sanktionsreglerne over for modtagere af kontant- eller uddannelseshjælp meget forskelligt.
En ny paragraf i aktivloven skal give kontanthjælpsmodtagere og andre, som modtager ydelserne på uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau efter aktivloven, bedre adgang til tandbehandling. Loven trådte i kraft 1. januar sidste år, og Ankestyrelsens landsdækkende spørgeskemaundersøgelse viser, at mere end 2/3 af kommunerne har udarbejdet interne retningslinjer for administrationen af den nye mulighed for hjælp. Samtidig oplever 2/3 af kommunerne udfordringer forbundet med netop administrationen.