Behandling af klager om afgørelser - unge

Denne side giver et overblik over Klagenævnet for Specialundervisnings behandling af sager om specialundervisning i ungdomsuddannelser.

I Klagenævnet for Specialundervisning behandler vi sager om specialundervisning i ungdomsuddannelser. Her kan du læse om, hvordan din sag forløber.

  1. Hvor skal du klage?
    Du skal klage direkte til os.

  2. Udtalelse fra kommunen
    Vi sender sagen til høring i kommunen. Den skal inden 14 dage sende sagens dokumenter og en udtalelse til os. Hvis vi vurderer, at vi har brug for flere oplysninger, kontakter vi kommunen igen.

  3. Dine bemærkninger
    Du vil modtage kopi af alle dokumenter. Du har 14 dage til at komme med dine eventuelle bemærkninger.

  4. Forberedelse af afgørelse
    Efter at vi har modtaget dine eventuelle bemærkninger, vurderer vores faglige konsulent sagen.

    Sekretariatet forbereder sagen til møde på baggrund af den faglige konsulents vurdering og sagens dokumenter.

  5. Behandling af sag på møde
    Nævnet behandler sagen på førstkommende møde, hvor nævnets medlemmer gennemgår alle sagens dokumenter, alle kommentarer og den faglige konsulents vurdering i sagen. Nævnet træffer en afgørelse.

  6. Afgørelsen sendes til dig og kommunen
    Du modtager afgørelsen, og vi sender en kopi til kommunen. Afgørelsen er bindende for kommunen.

Personligt fremmøde

Hvis du ønsker at møde for nævnet, kan formanden give tilladelse til, at forældre/klager, eleven eller dennes repræsentant kan møde op og udtale sig foran nævnet. Det er ikke muligt at overvære selve behandlingen af sagen.

Sidst opdateret 19.12.2013