Nyhedsbrev juni 2019
Kommunalret
Genopførelse af restaurant
Brønderslev Kommune kan lovligt genopføre en nedbrændt restaurant. Restauranten lå i en offentlig park, og kommunen vil genopføre den af hensyn til borgere og turister, som bruger parken. Driften af restauranten bliver bortforpagtet på markedsmæssige vilkår.
Markedspris for hotelgrund
Ankestyrelsen kunne ikke konstatere, at Skanderborg Kommune havde sikret sig, at en hotelgrund blev udlejet til markedsprisen.
Vederlag til formand og næstformand i kommunalt fællesskab
Ankestyrelsen har afgjort, at formanden og næstformanden for bestyrelsen i et kommunalt fællesskab kan få faste vederlag.
Der var ikke grundlag for at godkende et årligt vederlag til de menige medlemmer af bestyrelsen.
Kommuners indflydelse i kommunale fællesskaber
Kommunalbestyrelsen i Læsø Kommune er bundet af en beslutning, der er truffet af bestyrelsen for et kommunalt fællesskab.
Bosætningshuse
Ærø Kommune kan tilbyde borgere, der overvejer at flytte til kommunen, at leje et hus eller en lejlighed i kommunen i en kort periode. Det er et krav, at borgerne betaler markedslejen.
Værdikuponer og velkomstpjece til tilflyttere
Sønderborg Kommune kan sende en velkomstpakke med værdikuponer og en velkomstpjece med informationer til tilflytterne i kommunen.
Kommuners deltagelse i foreninger
Lemvig og Odsherred Kommuner kan ikke deltage i henholdsvis Foreningen Klimatorium og Nationalt Center for Lokale Fødevarer. Årsagen er, at de to foreninger ikke kun varetager lovlige kommunale opgaver.
Forvaltningsret
Miljøoplysningsloven fandt anvendelse ved aktindsigt i dokumenter om køb af byggegrund
En borger havde bedt Københavns Kommune om aktindsigt i nogle dokumenter om køb af en byggegrund. Københavns Kommune gav delvist afslag på aktindsigt efter offentlighedsloven.
Ankestyrelsen bad Københavns Kommune om at behandle sagen igen. Kommunen skulle behandle aktindsigtsanmodningen efter reglerne i miljøoplysningsloven.
Sektorlovgivning
Suspension af oprykningsret i et alment boligselskab
Furesø Kommune havde indgået en aftale med Furesø Boligselskab om, at lejere i en afdeling i boligselskabet ikke havde samme fortrinsret til at flytte til en bolig i en bestemt afdeling som beboere i andre afdelinger.
Ankestyrelsen vurderede, at kommunen ikke lovligt kunne indgå en sådan aftale. Ankestyrelsen henviste til reglerne i almenboliglovgivningen om fleksibel udlejning.
Rammestyring på servicelovens område
Sorø Kommune havde indført økonomisk rammestyring på området for socialpædagogisk støtte. Det betød, at kvantiteten og kvaliteten af støtten til den enkelte borger kunne komme til at variere.
Ankestyrelsen vurderede, at rammestyringen ikke var i overensstemmelse med serviceloven. Det skyldtes blandt andet, at kommunen skal tilrettelægge hjælpen efter serviceloven på baggrund af en konkret og individuel vurdering. Kommunen skal også sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter loven.
Offentliggjorte sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2
Egedal Kommunes beregning af sagsbehandlingsfrister på området for børn og unge med særlige behov var ikke korrekt. Ifølge oplysninger på kommunens hjemmeside beregnede kommunen først sagsbehandlingsfristen fra det tidspunkt, hvor kommunen havde modtaget ansøgningen vedlagt alle de nødvendige oplysninger. I de sager, hvor der skulle foretages en børnefaglig undersøgelse, beregnede kommunen først sagsbehandlingsfristen fra afslutningen af undersøgelsen.