Nyhedsbrev for februar 2025
Ankechefens kommentar: Året der gik - det fokuserede tilsyn på det sociale område i 2024
Ankestyrelsen har også i 2024 arbejdet med en fokuseret tilsynsindsats på det sociale område. Denne artikel giver et overblik over i nogle af de tilsynssager og projekter på det sociale område, som tilsynet har arbejdet med.
Læs artiklen her
Aktindsigt
En regions udarbejdelse af aktliste og afslag på aktindsigt i anonyme mails
Region Sjælland havde i forbindelse med en anmodning om aktindsigt udarbejdet en manuel aktliste. Ankestyrelsen vurderede, at regionen ikke kunne udarbejde en manuel aktliste som sket i den konkrete sag.
Region Sjælland havde desuden givet afslag på aktindsigt i to anonyme mails med henvisning til, at der var tale om interne mails, idet de efter det oplyste kom fra medarbejdere i regionen.
Ankestyrelsen vurderede, at der ikke var tale om interne dokumenter, idet de to mails var sendt til regionen fra en privat mailadresse og således kommet udefra.
Kommunalret
Helsingør Kommunes beslutning om at indføre betalingsparkering
Ankestyrelsen havde modtaget en henvendelse om Helsingør Kommunes beslutning om at indføre betalingsparkering.
På baggrund af en udtalelse fra Helsingør Kommune fandt Ankestyrelsen ikke anledning til at foretage yderligere.
Ankestyrelsen lagde blandt andet vægt på Helsingør Kommunes oplysninger om, at betalingsparkering er blevet indført som et adfærdsregulerende tiltag til løsning af parkeringsudfordringer i udvalgte områder.
En kommunes udtrædelse af en fond
Skive Kommune havde bedt Ankestyrelsen om at udtale sig om kommunens mulighed for at ændre sit engagement i en fond for derved at frigøre fonden fra de begrænsninger, der fulgte af kommunalfuldmagtsreglerne.
Ankestyrelsen vurderede, at Skive Kommune ikke kunne frigøre fonden fra de retlige begrænsninger, der fulgte af kommunens engagement i fonden.
Skive Kommune var medstifter af fonden, og fondens stiftelse kunne ikke omgøres. Fonden kunne derfor alene varetage opgaver, som var lovlige for en kommune at varetage.
En kommunes navngivning af en plads efter et landområde i udlandet
Ankestyrelsen havde modtaget henvendelser om en verserende sag i Københavns Kommune om at navngive et areal på Nørrebro Palæstinas Plads.
Ankestyrelsen havde ikke grundlag for at konkludere, at det omhandlede forslag var fremsat med henblik på at komme med en udenrigspolitisk meningstilkendegivelse i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.
En kommunalbestyrelses humanitære bistand til en konfliktzone og driftsstøtte til et spillested
En borger havde skrevet til Ankestyrelsen, at Albertslund Kommune havde givet 50.000 kr. i nødhjælp til Gaza og delvis finansierede et spillested, der arrangerede en støttekoncert for Gaza. Det var borgerens opfattelse, at kommunen varetog udenrigspolitiske hensyn i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.
Ankestyrelsen fandt ikke anledning til at rejse en tilsynssag over for kommunen.
En kommunalbestyrelses opfordring til regeringen om at handle på en bestemt måde i FN
Kommunalbestyrelsen i Albertslund Kommune havde vedtaget at sende en appel til regeringen om at stemme for en våbenhvile i FN, hvilket ikke var regeringens hensigt.
Ankestyrelsen udtalte efter høring af kommunen, at kommunalbestyrelsen havde fremsat udenrigspolitiske meningstilkendegivelser i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.
Et byråds fordømmelse af ledelsen i en fremmed stat
Byrådet i Næstved Kommune havde vedtaget at fordømme det russiske styre.
Ankestyrelsen gennemførte en indledende undersøgelse af sagen og vurderede, at byrådets beslutning var vedtaget i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.
Da byrådet havde oplyst, at det for fremtiden ville sikre sig, at der ikke blev fremsat udtalelser om udenrigspolitiske forhold i strid med lovgivningen igen, fandt Ankestyrelsen ikke anledning til at foretage yderligere.
En kommunalbestyrelses afholdelse af et minuts stilhed
Ankestyrelsen havde modtaget en henvendelse fra en borger om, at byrådet i Ishøj Kommune i forbindelse med et møde havde afholdt et minuts stilhed med henvisning ”til minde om og af respekt for ofrene i Gazakonflikten”.
Ankestyrelsen fandt ikke anledning til at rejse en tilsynssag om byrådets handling.
Sektorlovgivning
Frederikssund Kommunes udregning af udgifter til befordring af elever, som er syge og invaliderede, og er indskrevet på en skole i en anden kommune
Ankestyrelsen var ved en henvendelse fra to forældre blevet opmærksom på, at der kunne rejses tvivl om, hvorvidt Frederiksund Kommunes praksis for udregning af udgifter til befordring af elever, som er syge og invaliderede, og er indskrevet på en skole i en anden kommune var i overensstemmelse med folkeskolelovens § 26, stk. 7.
Ankestyrelsen vurderede, at kommunens praksis var inden for rammerne af folkeskoleloven. Ankestyrelsen afsluttede derfor sagen på det foreliggende grundlag.
Silkeborg Kommunes kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte
Ankestyrelsen var blevet opmærksom på, at Silkeborg Kommunes kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85 muligvis ikke var i overensstemmelse med regler og praksis.
Silkeborg Kommune udtalte til Ankestyrelsen, at kommunen var bekendt med, at socialpædagogisk støtte skal ydes uanset boform, og at kommunen havde tilrettet sin kvalitetsstandard i overensstemmelse hermed.
På baggrund af kommunens udtalelse fandt Ankestyrelsen ikke anledning til at foretage yderligere.
Sagsbehandlingen på det specialiserede socialområde i Nyborg Kommune
Social- og Boligministeriet skrev til Ankestyrelsen og oplyste, at der var tvivl om, hvorvidt Nyborg Kommune overholdte gældende regler på det specialiserede socialområde.
På baggrund af Nyborg Kommunes udtalelse fandt Ankestyrelsen ikke anledning til at foretage yderligere på daværende tidspunkt.
Ankestyrelsen ville dog følge op på udviklingen i forhold til de iværksatte tiltag efter et halvt år.
Nordfyns Kommunes kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp
Ankestyrelsen var blevet gjort opmærksom på, at Nordfyns Kommunes kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 ikke var i overensstemmelse med regler og praksis på området.
Af kvalitetsstandarden fremgik, at der er en række praktiske opgaver, der som udgangspunkt ikke ydes hjælp til, at gulve, bortset fra gulve i køkken, entre/bryggers og badeværelse, kun rengøres efter behov og max. 4-5 gange årligt, samt at det er en forudsætning for at få madservice, at borgeren ikke har en rask ægtefælle, pårørende eller andre i sin hustand, som kan hjælpe.
Ankestyrelsen vurderede, at kvalitetsstandarden var i strid med regler og praksis på området.