Gå til indhold

Gode erfaringer med ny metode til videndeling

I Ankestyrelsen har vi fokus på at udvikle effektive metoder til vidensdeling af vores praksis på de lovområder, hvor vi behandler klagesager. Det har vi senest gjort med en kombination af traditionel undervisning og e-læring – også kendt som ”blended learning”.

Af specialkonsulent Theis Nielsen 

Ankestyrelsen har i 2024 gennemført et læringsforløb for kommunale sagsbehandlere og ledere med fokus på støtte til bil efter servicelovens § 114. Læringsforløbet er en del af programmet "Bedre retssikkerhed og tillid på handicapområdet" og har til formål at styrke retssikkerheden og kvaliteten i kommunernes sagsbehandling.

Læringsforløbet bestod af to undervisningselementer: et digitalt materiale og en fysisk undervisningsdag. Deltagerne blev introduceret til reglerne for støtte til bil gennem e-læringsmaterialet, der bl.a. bestod af cases baseret på Ankestyrelsens erfaringer fra klagesager. Den fysiske undervisning, hvor vi gennemgik generelle forvaltningsretlige regler og behandlede konkrete spørgsmål til det digitale materiale, gav mulighed for dialog og faglig sparring, hvor deltagerne kunne spørge ind til juridiske problemstillinger på området.

Styrket læring gennem kombination af formater

Den positive evaluering fra læringsforløbet, tyder på, at kombinationen af e-læring og fysisk undervisning er en effektiv undervisningsmetode. Deltagerne pointerede, at det var godt med muligheden for at forberede sig med e-læringsmaterialet og at få et fælles fagligt ståsted inden den fysiske kursusdag. På den måde kunne tiden på kursusdagen bruges mere effektivt.

Samtidig blev der peget på, at undervisningsmaterialet kunne optimeres for at blive endnu lettere at anvende i praksis. Det har Ankestyrelsen taget til sig, og erfaringerne vil blive brugt i forbindelse med udviklingen af kommende læringsforløb – herunder et kommende kursus om tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42. Målet er at skabe praksisnære materialer, som kommunale sagsbehandlere kan anvende direkte i deres daglige arbejde.

E-læring som rygraden i videndeling

I de senere år har Ankestyrelsen satset strategisk på e-læring som en central del af vores praksiskoordineringsindsats. Hvis indsatsen skal give værdi, er det afgørende, at vores viden formidles på en måde, der er tilgængelig og anvendelig for kommunernes sagsbehandlere.

Fysiske kurser har deres berettigelse, men de kan ikke stå alene. Med e-læring kan kommunernes medarbejdere få adgang til den nyeste viden, når det passer dem, og de kan vende tilbage til materialet efter behov. 

E-læring sikrer desuden, at alle kommuner – uanset størrelse og ressourcer – har adgang til samme faglige grundlag. Med mere end 98 kommuner og store variationer i deres arbejdsgange er det afgørende, at læringstilbud fra Ankestyrelsen er fleksible og lettilgængelige. 

Ankestyrelsen vil fremover primært formidle viden digitalt. E-læring er en effektiv og nødvendig metode til videndeling, men erfaringerne viser også, at der er stor værdi i at kombinere digitale læringsforløb med fysiske kurser, hvor dialog, faglig sparring og praktiske cases kan forankre og uddybe forståelsen. 

For at sikre bred adgang til viden vil alle e-læringsmaterialer fortsat være gratis og tilgængelige via Ankestyrelsens læringsportal

Læs Ankestyrelsens evalueringsrapport om læringsforløbet om støtte til køb af bil

Sidst opdateret 11.06.2025

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring