Vores opgaver

Ankestyrelsen afgør klagesager, koordinerer praksis og laver undersøgelser om udviklingen inden for social- og beskæftigelsesområdet.

Ankestyrelsen er en styrelse under Økonomi- og Indenrigsministeriet. Vi er klagemyndighed - blandt andet på social- og beskæftigelsesområderne, men også på en række andre områder. 

Andre styrelser og institutioner under ministeriet er:

  • Danmarks Statistik
  • SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
  • KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
  • CPR - Det Centrale Personregister
  • De Økonomiske Råd.

Ankestyrelsen er uafhængig

Ankestyrelsen er en uafhængig myndighed og er ikke bundet af instruktioner fra økonomi- og indenrigsministeren i vores afgørelser. Ministeriet kan kun føre et generelt tilsyn med sagsbehandlingen i Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen har de senere år fået flere opgaver inden for nye områder. Det er blandt andet Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Psykolognævnet og det kommunale tilsyn.

Ankestyrelsen er sekretariat for seks nævn:

  • Adoptionsnævnet
  • Arbejdsmiljøklagenævnet
  • Klagenævnet for Specialundervisning
  • Ligebehandlingsnævnet
  • Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
  • Psykolognævnet.

Se Ankestyrelsens lovgrundlag.

Vores hovedopgaver er:

  • at afgøre klager; fortrinsvis på social- og beskæftigelsesområdet
  • at sikre borgerens retssikkerhed ved at koordinere praksis på landsplan, så borgernes sager bliver behandlet ens 
  • at formidle viden om udviklingen inden for social- og beskæftigelsesområdet.

Ankestyrelsens organisationsdiagram

Ankestyrelsen afgør klagesager

Klagerne handler blandt andet om:

  • Social- og beskæftigelsesområderne i kommunerne
  • Specialundervisning
  • Kommunale børn- og ungeudvalgs afgørelser om tvangsanbringelser af børn
  • Arbejdsskader
  • Arbejdsløshedsdagpenge og efterløn
  • Statsforvaltningens afgørelser på familieretsområdet
  • Adoption
  • Udbetaling Danmarks afgørelser
  • Arbejdstilsynets afgørelser om arbejdsmiljø og røgfri miljøer
  • Statens Uddannelsesstøtteordninger
  • Forskelsbehandling - køn, alder, handicap, race eller etnisk oprindelse.

Vi behandlede cirka 49.000 sager i 2016, herunder cirka

  • 26.000 kommunale klagesager
  • 12.000 arbejdsskadesager
  • 3.000 sager inden for familieområdet
  • 2.300 sager om klager over afgørelser fra Udbetaling Danmark.

Læs mere i årsrapporten 2016

Du kan se en grafisk fremstilling af, hvordan klagerne kommer til Ankestyrelsen.

en klages vej 2016 jpg 640x440 px.

Hent "En klages vej til Ankestyrelsen" som pdf.

Ankestyrelsen koordinerer praksis

Ankestyrelsen har ansvaret for at koordinere kommunernes praksis på social- og beskæftigelsesområdet. Det gør vi på flere måder:

  • Ved konkret vejledning – principafgørelser, holde temamøder, give telefonisk rådgivning og tilbyde undervisning
  • Ved at undersøge praksis på udvalgte områder. Undersøgelserne bliver sendt kommuner og andre interessenter.

Det Rådgivende Praksisudvalg er med til løbende at tilpasse og udvikle vores praksiskoordinering.

Kurser

Ankestyrelsen tilbyder undervisning og sparring som en del af vores almindelige vejledningsforpligtelse.

Vi har faglige betalingskurser som et supplement til, hvad vi tilbyder som en del af vejledningsforpligtelsen.

Flere af kurserne går på tværs af vores fagområder. Det er for eksempel et kursus om børnebidrag og inddrivelse. Det bliver udbudt i samarbejde mellem vores afdelinger Børn & Familie og Social. 

Kurserne afvikles både øst og vest for Storebælt.

Vores viden kan bruges af mange

Vi lægger vi vægt på, at vores viden kan komme borgere, sagsbehandlere, politikere, pressen og andre til gode.

Vores statistik over klagesager på det kommunale område giver et overblik over, hvordan vi afgør sagerne. Tallene giver mulighed for at analysere på forskelle både mellem kommuner og mellem lovområder.

Ankestyrelsen blev oprettet i 1973 og hed dengang Den Sociale Ankestyrelse.

Sidst opdateret 14.06.2017