Borgerne kan nu følge med i udvalgte sager hos Ankestyrelsen
På Mit Overblik på borger.dk har borgere et samlet overblik over oplysninger, som det offentlige har om borgeren. Nu giver Ankestyrelsen borgere som har klaget over kommunens afgørelse på social- og beskæftigelsesområdet adgang til et trin-for-trin-overblik over tidligere, nuværende og kommende skridt i sagsbehandlingen. Som noget nyt på platformen kan borgerne også få direkte adgang til kvitteringsbreve og afgørelser sendt fra Ankestyrelsen via Digital Post.
Ankestyrelsen har længe ønsket at tilbyde borgerne en digital mulighed for at kunne følge med i sagsbehandlingen.
Ankestyrelsens direktør Ingeborg Gade siger:
”Vi ønsker at være transparente og tilgængelige for de borgere, som har en klagesag til behandling hos os. Ankestyrelsens sagsoverblik på Mit Overblik er et vigtigt skridt, fordi borgerne nu selv kan finde informationer om deres sag. Jeg håber, at sagsoverblikket kan give tryghed og sikre, at borgere ikke føler sig glemt i processen Jeg er derfor glad for, at vi nu kan tilbyde denne mulighed.”.
Brugervenligt sagsoverblik
Borgerne vil fortsat kunne få information om sager via Digital Post eller ved at ringe til Ankestyrelsen. Den digitale løsning udgør en ekstra mulighed for at se oplysninger om sagen, når det passer borgeren. Borgerne kan logge på Mit Overblik på borger.dk og få adgang til relevante oplysninger, når og hvor det passer dem.
Ankestyrelsens sagsoverblik på Mit Overblik viser sagsbehandlingsforløbet i en enkel og overskuelig struktur med typiske trin i processen. Det visuelle format er skabt til at kunne give et hurtigt overblik og forstå, hvor ens sag er i behandlingen.
Det er dog ikke muligt at kommunikere med Ankestyrelsen gennem denne platform. Ønsker en borger dialog om sin sag, skal borgeren kontakte styrelsen via Digital Post eller telefonisk.
Fremtiden for sagsoverblikket
I første omgang omfatter den nye integration til Mit Overblik de kommunale social- og beskæftigelsessager, dog ikke sager, der involverer børn. Planen er på længere sigt er at udvide med flere sagsområder, så endnu flere borgere kan få gavn af den digitale løsning.
Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag Mit Overblik på borger.dk, og sammen med dem, arbejder vi videre med, hvordan data i klagesager kan gøres endnu mere tilgængelige for borgerne.