Gå til indhold

Nyt redskab kan styrke kommuners faglige tilsyn på handicapområdet

Et nyt redskab kan styrke kommuners faglige ledelsestilsyn med sagsbehandling på børne- og voksenhandicapområdet. Redskabet er udviklet i et samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen, Ankestyrelsen og tre kommuner.

Både borgere og myndigheder er interesserede i hurtig og effektiv sagsbehandling af høj kvalitet, og derfor foretager kommuner løbende faglige tilsyn med den konkrete sagsbehandling. For at understøtte det arbejde har Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen udviklet et redskab, som kommuner kan benytte til systematisk at arbejde med ledelsestilsyn på både børne- og voksenhandicapområdet. Foruden de to styrelser har tre pilotkommuner, Odsherred, Frederikssund og Norddjurs været involveret i udviklingen af redskabet.

Kvalitetssikring og læring
Hvis kommunale ledere og medarbejdere benytter redskabet til at arbejde systematisk med ledelsestilsyn, giver det dem mulighed for en højere grad af struktureret kvalitetssikring, læring, udvikling og implementering. Redskabet giver desuden mulighed for at indhente data, der kan bruges til at informere andre ledere og politikere. Selvom det faglige tilsyn vil blive styrket med redskabet, bør det altid følges op af dialog og refleksion i den enkelte afdeling.

Kom godt i gang med ledelsestilsyn
Selve det systematiske tilsynsredskab er opbygget i Excel, der bruges til at opsamle data og information om det enkelte tilsyn samt på tværs af alle gennemførte tilsyn. Redskabet kan bruges både af kommunale ledere, der i forvejen har en praksis for et systematisk ledelsestilsyn på handicapområdet, og af dem, der skal i gang.

Udover selve redskabet er der udviklet en række materialer, som kan hjælpe kommunale ledere godt i gang.

Læs mere og hent redskab og materialer her

Sidst opdateret 20.09.2024

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring