Udbetaling Danmark får ret i syv ud af ti klagesager
Ankestyrelsen afgjorde cirka 2.300 klager over Udbetaling Danmark i 2016.
Det viser Ankestyrelsens redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark i 2016.
Ankestyrelsen har i 2016 stadfæstet cirka syv ud af ti klagesager over Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har således afgjort sagerne korrekt i 70 procent af de sager, der er klaget over.
Styrelsen stadfæstede 70 procent af sagerne. 23 procent blev hjemvist – altså sendt tilbage til ny behandling hos Udbetaling Danmark. Ankestyrelsen ændrede 7 procent af sagerne.
Der er kommet væsentlig flere sager i 2016 end i 2015. De fleste klager handler om boligstøtte og social pension, og her stadfæstede Ankestyrelsen henholdsvis 70 og 35 procent af sagerne.
Antallet af hjemviste sager er steget i 2016 sammenlignet med perioden 2013 – 2015. Stigningen skyldes blandt andet en udløber af Ankestyrelsens principmeddelelse 72-16 om anvendelsen af agterskrivelser i sagsbehandlingen af pensionssager.
Problemer
Samtidig viser redegørelsen, at Udbetaling Danmark har problemer i forhold til de forvaltningsretlige regler, når Udbetaling Danmark skal partshøre eller begrunde afgørelserne.
Redegørelser om Udbetaling Danmark
Ankestyrelsen skal hvert år lave en redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark.
Fokus i redegørelsen er, hvorfor Ankestyrelsen ændrer og hjemviser sager fra Udbetaling Danmark samt hvilke tendenser, vi ser i sagsbehandlingen.
Kritik
I 2016 har vi som tidligere registreret kritik af sagsbehandlingen eller bemærket fejl, også selv om resultatet i sagen var rigtigt.
Der er stor forskel på, hvor tit Ankestyrelsen kritiserer sagsbehandlingen. Sager om international pension får kritik i 31 procent af klagesagerne. For sager om boligstøtte er tallet 81.