Gå til indhold

Ankeskemaet går på pension den 1. september

Pdf-ankeskemaet, som kommunerne nu bruger til at sende klager ind til Ankestyrelsen, bliver erstattet af en ny og smartere webformular fra den 1. september 2016.

Den 1. september 2016 går det nye webankeskema online. Det betyder, at kommunerne ikke kan sende os klagesager via pdf-ankeskemaet efter denne dato.

Det nye webankeskema er udviklet for at gøre indtastningen lettere for kommunerne og for at sikre, at alle de nødvendige oplysninger kommer med første gang. Det sparer tid både for kommunerne og for Ankestyrelsen.

Lettere at sende supplerende akter

Der er også flere felter, som automatisk bliver udfyldt, når sagsbehandleren logger ind. Skulle der alligevel være akter, som Ankestyrelsen skal have efter, at webankeskemaet er sendt ind, bliver der også en nem mulighed for at sende supplerende akter.

Indstillinger skal ændres

Inden kommunerne kan bruge den nye løsning, skal de have nogle særlige rettigheder på virk.dk. Det er noget, deres administratorer kan hjælpe med.

Læs mere om, hvordan kommuner får rettigheder

Pilotkommuner

Webankeskemaet har været testet af fire pilotkommuner – Roskilde, Favrskov, Aarhus og Vordingborg. De har hjulpet Ankestyrelsen med at udvikle løsningen, så den passer til behovene.

Se webankeskema og vejledning

Ny bekendtgørelse

Skiftet til webankeskema er en konsekvens af den nye bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Se bekendtgørelsen

Sidst opdateret 17.11.2020

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring