Ankeskemaet går på pension den 1. september
Den 1. september 2016 går det nye webankeskema online. Det betyder, at kommunerne ikke kan sende os klagesager via pdf-ankeskemaet efter denne dato.
Det nye webankeskema er udviklet for at gøre indtastningen lettere for kommunerne og for at sikre, at alle de nødvendige oplysninger kommer med første gang. Det sparer tid både for kommunerne og for Ankestyrelsen.
Lettere at sende supplerende akter
Der er også flere felter, som automatisk bliver udfyldt, når sagsbehandleren logger ind. Skulle der alligevel være akter, som Ankestyrelsen skal have efter, at webankeskemaet er sendt ind, bliver der også en nem mulighed for at sende supplerende akter.
Indstillinger skal ændres
Inden kommunerne kan bruge den nye løsning, skal de have nogle særlige rettigheder på virk.dk. Det er noget, deres administratorer kan hjælpe med.
Læs mere om, hvordan kommuner får rettigheder
Pilotkommuner
Webankeskemaet har været testet af fire pilotkommuner – Roskilde, Favrskov, Aarhus og Vordingborg. De har hjulpet Ankestyrelsen med at udvikle løsningen, så den passer til behovene.
Ny bekendtgørelse
Skiftet til webankeskema er en konsekvens af den nye bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område.