Nye principafgørelser fra Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg sommer 2015
Sygedagpenge
Principafgørelse 28-15 behandler reglen om, at udbetalingen af sygedagpenge kan forlænges efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 3, når der er lavet en konkret helhedsvurdering af sagens oplysninger, og man derefter skønner, at den sygemeldte med lægelig sikkerhed vil kunne genoptage et arbejde inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet.
Principafgørelse 29-15 behandler reglen i sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 4, om, at kommunen kan forlænge sygedagpengeudbetalingen, hvis der er behov for at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, sådan at kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Principafgørelse 30-15 uddyber praksis for de tilfælde, hvor sygedagpengene kan forlænges, når sygemeldte har en livstruende og alvorlig sygdom.
Principafgørelse 31-15 definerer, hvornår sygedagpengene ophører, når en sygemeldt borger bliver bevilget et ressourceforløb.
Principafgørelse 32-15 forklarer ophør af sygedagpenge i forhold til arbejdsdygtighed og stationær helbredstilstand.
Førtidspension
Principafgørelse 33-15 viser et eksempel på en 18 årig, der er udviklingshæmmet, og hvor det ikke er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen. Denne principafgørelse skal sammenholdes med principafgørelse 68-14, hvor en 18 årig udviklingshæmmet og med psykiske problemer var berettiget til førtidspension.
Fleksjob
Principafgørelse 34-15 tager stilling til, at arbejdsgiveren har ret til tilskud af lønmodtagerens pensionsbidrag, hvis arbejdsgiveren finansierer bidraget.
Principafgørelse 35-15 beskriver betingelserne for at få et fastholdelsesfleksjob på den hidtidige arbejdsplads.
Kontanthjælp og uddannelseshjælp
Principafgørelse 36-15 giver vejledning om, i hvilken rækkefølge kommunerne skal undersøge, om ansøgere til kontanthjælp eller uddannelseshjælp er samlevende, samt hvilken betydning det kan have for sagen, at begge parter ikke er hørt.
Principafgørelse 37-15 fortæller, at en afgørelse om at anse to parter for samlevende skal meddeles begge samlevende parter hver især. Afgørelsen får først retsvirkning, når både ansøger og dennes samlever har fået meddelelse om afgørelsen.
Principafgørelse 38-15 drejer sig om reglerne for aktivitetstillæg. Der er ikke hjemmel til at bringe et aktivitetstillæg til ophør, selvom borgeren ikke længere deltager i tilbud. Kommunen skal i et sådant tilfælde vurdere, om betingelserne for at give sanktion er opfyldt.
Principafgørelse 39-15 siger, at det beror på en konkret vurdering i hver enkelt sag, om kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for at få personlig kontakt til en aktivitetsparat borger om grunden til, at borgeren ikke mødte til samtalen, udeblev fra sit tilbud m.v.
Principafgørelse 40-15 slår fast, at en erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i forhold til retten til uddannelses- og kontanthjælp er en indtægt, da den træder i stedet for en arbejdsindkomst. Når der er tale om en større erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, skal kommunen tage stilling til og meddele borgeren, hvor længe erstatningen skal dække forsørgelsesbehovet.
Kasserede principafgørelser
Ankestyrelsen kasserer løbende principafgørelser, som ikke gælder for nye sager.
Vi har kasseret følgende principafgørelser:
99-09 og 216-09 erstattes af 28-15
14-11, 24-11 og 25-11 erstattes af 29-15. Principafgørelserne kasseres, da de omhandler betingelserne for opfyldelse af § 27, stk. 1, nr. 4, som bestemmelsen så ud før lovændringen pr. 1. juli 2014.
Ankestyrelsens søgeside for principafgørelser
Ankestyrelsen udsender nu nyhedsbrev om principafgørelser, hver gang vi har offentliggjort cirka ti principafgørelser.