Bedre juridisk hotline

Nu bliver langt flere svar fra juridisk hotline lagt på Ankestyrelsens hjemmeside, så alle sagsbehandlere i kommunerne kan læse dem.

08.09.2015

I løbet af sommeren er Ankestyrelsens juridiske hotline for sagsbehandlere i kommunerne blevet moderniseret. En af forbedringerne er, at det nu er lettere at finde svarene. 

Den nye hotline betyder, at det nu er lettere at offentliggøre spørgsmål og svar, og søgemulighederne er blevet bedre.

Juridisk hotline er en af de måder, Ankestyrelsen tilbyder vejledning til kommunerne, og vi får mange spørgsmål. I 2014 var der dobbelt så mange spørgsmål som i 2013.

Hvor er spørgemuligheden blevet af?

Nogle sagsbehandlere har skulle vænne sig til, at det først er muligt at stille et spørgsmål, når de har klikket sig igennem svar på det relevante sagsområde for at se, om der allerede ligger et svar på spørgsmålet.
Men muligheden er der altså, når de klikker sig ned i et af følgende emner:

  • Kontanthjælp
  • Aktivloven
  • Beskæftigelse
  • Sygedagpenge
  • Rehabiliteringsteam
  • Førtidspension
  • Handicappede og ældre
  • Børn med handicap - servicelov
  • Børn og unge
  • Retssikkerhedsloven
  • Sagsbehandling og forvaltningsloven
  • Lov om socialtilsyn
  • Dagtilbudsloven
  • Adoptionsloven
  • Øvrige lovområder.

Se spørgsmål og svar under de enkelte emner. 

Seneste svar

For sagsbehandlere kan det også være en god ide at gøre det til en rutine at se de nyeste svar i juridisk hotline. Det er også muligt at få besked, når der er nyt i ”nyeste spørgsmål”.

Se ”Nyeste spørgsmål til Ankestyrelsens juridiske hotline.”

Ankestyrelsens juridiske hotline er et tilbud om juridisk vejledning til sagsbehandlere i kommuner og i socialtilsynet, der er i tvivl om et juridisk problem.

Vi besvarer spørgsmål på tre områder:

  • Beskæftigelse
  • Socialområdet
  • Børn og familie.
Sidst opdateret 09.09.2015