Nye principafgørelser fra Ankestyrelsen december 2014
Om ændring af Ankestyrelsens praksis for fradrag i revalideringsydelse
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste medfører ikke fradrag i revalideringsydelse.
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er ikke omfattet af aktivlovens § 59 om fradrag i revalideringsydelse.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ikke kan anses for omfattet af udtrykket ”løbende udbetaling fra forsikringer” i aktivlovens § 59, der efter retspraksis skal fortolkes restriktivt.
Beskæftigelsesudvalget lægger vægt på, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ikke er en løbende ydelse, men en kapitalerstatning.
Principafgørelse 187-11 ophæves.
Ankestyrelsens principafgørelse 187-11 fastslog, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste var omfattet af aktivlovens § 59, og at erstatningen i visse tilfælde skulle fradrages i revalideringsydelse.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg indgik den 4. juni 2014 i Vestre Landsret et retsforlig. Udvalget anerkendte, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ikke kan anses for omfattet af aktivlovens § 59, og dermed ikke skal fradrages i revalideringsydelse. På denne baggrund ændrede Beskæftigelsesudvalget sin afgørelse, der lå til grund for principafgørelse 187-11, i overensstemmelse med retsforliget.
Den nye praksis betyder generelt, at kommunerne skal tage stilling til genoptagelse af eventuelle sager, hvor der måtte være truffet afgørelse om fradrag for tabt arbejdsfortjeneste i tidsrummet mellem Ankestyrelsens principafgørelse 187-11 fra 1. november 2011 og til offentliggørelsen af nærværende principafgørelse (80-14). Genoptagelse skal ske efter anmodning eller – hvis det er administrativt overkommeligt – på myndighedens eget initiativ.
Om personkredsen for borgerstyret personlig assistance
Betydelig nedsat funktionsevne
En kommune skal foretage en individuel og helhedsorienteret vurdering af borgerens behov, når det skal vurderes, om en borger er omfattet af personkredsen for borgerstyret personlig assistance. Der skal være tale om et behov, der ikke kan dækkes efter servicelovens regler om personlig og praktisk hjælp, socialpædagogisk bistand samt ledsageordning.
Principafgørelsen beskriver, hvad der skal til for, at en borger kan få støtte i form af borgerstyret personlig assistance.
Om socialpædagogisk bistand
Psykisk funktionsnedsættelse kan betyde, at borgeren er omfattet af personkredsen for socialpædagogisk bistand.
En kommune skal foretage en konkret vurdering af borgerens behov for hjælp. Der skal være tale om en betydelig nedsat funktionsevne eller særlige sociale forhold for, at borgeren er omfattet af personkredsen for socialpædagogisk bistand. Der kan både være tale om borgere med midlertidigt eller varigt behov for socialpædagogisk bistand. Det er ikke en betingelse, at den betydelige funktionsnedsættelse eller de særlige sociale forhold er varige, eller at borgeren har en diagnose.
Socialpædagogisk bistand kan bevilges samtidig med, at borgerens forhold er under afklaring, f.eks. fordi behandlingsmulighederne ikke er udtømte, at borgeren er under helbredsmæssig udredning, eller fordi uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder ikke er afklaret.
Socialpædagogisk bistand kan bevilges til borgere, der har ressourcer til at kunne klare sig selv på nogle områder, men samtidig har behov for hjælp på andre områder.
Principafgørelsen beskriver endvidere typen af socialpædagogisk bistand, samt kommunens samlede forpligtelser.
Om § 56-aftale ved fravær på grund af behandling for barnløshed
Det er en betingelse for at indgå en § 56-aftale på baggrund af behandling, at pågældende er i lægeligt anbefalet behandling, og at denne behandling er besluttet på ansættelsestidspunktet.
En kommune kan godkende en § 56-aftale i forbindelse med fravær som følge af behandling på grund af barnløshed, selv om barnløsheden skyldes sygdom hos partneren, når det er pågældende, der er i behandling.
Samtlige nye principafgørelser fra Ankestyrelsen
73-14 om arbejdsskade - familieplejevederlag - erhvervsevnetab - arbejdsindsats - indtægt
74-14 om tabt arbejdsfortjeneste - ophør - ferietillæg
75-14 om tandbehandling - afdragsordning - lånemuligheder - rådighedsbeløb
77-14 om mellemkommunal refusion - frit valg - visitation - personkreds
78-14 om socialpædagogisk bistand - nedsat funktionsevne - personkreds
80-14 om revalidering - revalideringsydelse - fradrag - erstatning - tabt arbejdsfortjeneste
81-14 om sygedagpenge - § 56-aftale - aktuelle arbejdsopgaver
82-14 om sygedagpenge - § 56-aftale - behandling - barnløshed
84-14 om anbringelse - formandsafgørelse - godkendelse - hjemgivelsesperiode
Kasserede principafgørelser
Ankestyrelsen kasserer løbende principafgørelser, som ikke gælder for nye sager.
Vi har kasseret følgende principafgørelser:
A-16-04 og 19-14 erstattes af 75-14
O-87-98 og o-89-98 erstattes af 76-14
98-09 erstattes af 77-14
187-11 erstattes af 80-14
C-29-02 erstattes af 70-14
77-13 erstattes af Østre Landsrets dom af 4. november 2014
Ankestyrelsens søgeside for principafgørelser