Nyhedsbrev november 2022
Kommunalret
En kommunes engagement i et iværksættermiljø
Henvendelser fra Erhvervsstyrelsen gav Ankestyrelsen anledning til at overveje, om Aalborg Kommunes aktiviteter i et iværksætterhus var i konkurrence med private udbydere af lignende ydelser.
Ankestyrelsen vurderede, at der på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke var grundlag for at fastslå, at Aalborg Kommune handlede i strid med erhvervsfremmeloven.
En regionsrådsformands deltagelse i og facilitering af private netværk
Region Hovedstaden bad Ankestyrelsen tage stilling til rammerne for regionsrådsformandens deltagelse i og facilitering af en netværksgruppe i regi af en privat virksomhed.
Det var Ankestyrelsens opfattelse, at regionen havde en regional interesse i at deltage i og facilitere netværksgruppen.
Det var dog ikke klart, om faciliteringen var sket i egenskab af hvervet som regionsrådsformand. Ankestyrelsen kunne derfor ikke vurdere, om forvaltningen kunne yde regionsrådsformandens bistand i udøvelsen af hvervet som facilitator.
Forvaltningsret
Habilitet i en sag om støtte til idrætshaller
Kommunalbestyrelsen i Tønder Kommune mente, at et medlem af kommunalbestyrelsen og Kultur- og Fritidsudvalget var inhabilt ved behandlingen af to sager om udbetaling af støtte til idrætshaller.
Medlemmet var formand for en idrætshal, der ikke var involveret i de to sager.
Ankestyrelsen vurderede, at den idrætshal, som medlemmet var formand for, ikke havde en sådan interesse i de to sager, at medlemmet var inhabilt.
Sektorlovgivningen
Lang frist for at efterkomme et påbud efter naturbeskyttelsesloven
Silkeborg Kommune havde forlænget fristen for at efterkomme et påbud om at fjerne et læhegn.
Ankestyrelsen bad Silkeborg Kommune om en udtalelse.
Silkeborg Kommune oplyste også, at kommunen ville omgøre afgørelsen, så der blev fastsat en frist af samme længde, som kommunen normalt giver i tilsvarende sager.
På baggrund af Silkeborg Kommunes svar gjorde Ankestyrelsen ikke mere i sagen.
Afstandskravet i autoværkstedsbekendtgørelsen
Ankestyrelsen modtog en henvendelse om, at Holbæk Kommune havde fejlfortolket afstandskravet i autoværkstedsbekendtgørelsens § 7 i forbindelse med etableringen af en autolakeringsvirksomhed.
Ankestyrelsen vurderede, at Holbæk Kommune havde en forkert forståelse af afstandskravet i autoværkstedsbekendtgørelsen.
Langeland Kommunes behandling af sager i Familieafdelingen
Ankestyrelsen var via en række henvendelser blevet opmærksom på sagsbehandlingen i Langeland Kommunes familieafdeling.
På baggrund af kommunens udtalelse vurderede Ankestyrelsen, at Langeland Kommune ikke havde overholdt en række bestemmelser i offentlighedsloven, forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og serviceloven.
Ankestyrelsen vurderede derfor, at Langeland Kommune burde gennemgå samtlige igangværende og eventuelt afsluttede sager i Familieafdelingen med henblik på at vurdere, om der var grundlag for at genoptage.
Vejle Kommunes praksis for håndtering af klager
Ankestyrelsen var i forbindelse med udarbejdelsen af en praksisundersøgelse blevet opmærksom på, at Vejle Kommune muligvis ikke betragtede den første henvendelse fra en borger som en klage.
På baggrund af Vejle Kommunes udtalelser gjorde Ankestyrelsen ikke mere i sagen.