Gå til indhold

Juridisk serviceeftersyn

Med det juridiske serviceeftersyn samles viden om, hvorvidt kommunernes afgørelser er i overensstemmelse med regler og praksis, og der udarbejdes et læringsnotat til kommunerne.

Det juridiske serviceeftersyn vil give kommunerne et aktuelt billede af praksis på et område inden for både børne- og voksenhandicap. Det juridiske serviceeftersyn kan bruges til at se, om kommunernes afgørelser er i overensstemmelse med regler og praksis.

Ankestyrelsen indhenter et antal sager fra fem til seks kommuner på henholdsvis børne- og voksenhandicapområdet, som skal indgå i det juridiske serviceeftersyn. Serviceeftersyn forløber i årene 2023 til 2025 og vil bestå af en juridisk vurdering af, om sagerne er i overensstemmelse med regler og praksis på området.

Hvad det betyder for den udvalgte kommune
Bliver jeres kommune udvalgt, sender Ankestyrelsen en mail til jer, hvor I vil blive bedt om at indsende et antal sager på et udvalgt område. De sager vil styrelsen efterfølgende gennemgå for at se, om afgørelserne er i overensstemmelse med regler og praksis.

Efterfølgende vil I modtage et læringsnotat, som beskriver resultaterne af serviceeftersynet samt anbefalinger til at understøtte en styrket kvalitet i kommunens sagsbehandling.

Læringsnotat 2025 om tabt arbejdsfortjeneste
Læringsnotat 2025 om tabt arbejdsfortjeneste (webtilgængelig version)

Læringsnotat 2024 om merudgifter til voksne
Læringsnotat 2024 om merudgifter til voksne (webtilgængelig version)

Læringsnotat 2023 om hjemmetræning af børn  ( § 32a )

Læs nyhed om læringsnotatet 2023

Siden opdateres løbende.

Tidslinje:

Tidslinje_juridisk_serviceeftersyn_blå_tekst

Sidst opdateret 03.07.2025

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring