Gå til indhold

Nemmere for kommunen at sende akter i børnesager

Ankestyrelsen opfordrer børn og unge-udvalgenes sekretariater til at bruge den nye mulighed for at sende digitale akter i børnesager via virk.dk.

Før har vi fået akter via sikker mail, men via virk.dk kommer akterne direkte ind på sagen i Ankestyrelsen og hurtigere frem til sagsbehandleren. Det skulle gerne begrænse opringningerne mellem kommunen og Ankestyrelsen – til fordel for alle.

Vi skal bruge akterne hurtigt

Sagen bliver som regel behandlet på et ankemøde cirka seks uger efter, at vi har bedt om akterne. Inden det skal vi nå at:

  • indkalde parterne til mødet med et rimeligt varsel
  • gøre sagen klar
  • holde mødet med parterne og deres advokater.

Det betyder, at vi har brug for at få sagens akter i løbet af ganske få dage – og det kan den nye mulighed via virk.dk hjælpe.

Ankestyrelsens skal afgøre sagen inden otte uger, fra vi modtager klagen.

Hvad har vi brug for?

Sagens akter er oftest:

  • afgørelsen
  • indstilling og bilag fra mødet i børn og unge-udvalget
  • beslutningsprotokollen.

I den nye løsning kan sekretariaterne også eftersende oplysninger til Ankestyrelsen, for eksempel nye samværsbeskrivelser.

Kommunen skal selv være opmærksom på at få eftersendt akter inden ankemødet seks uger efter, at vi har fået sagen.

Når vi beder om akter, sender vi samtidig et link, som kommunen skal bruge.

Sidst opdateret 17.11.2020

Ring: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring