Gå til indhold

Nyt fra Ankestyrelsen nr. 4 september 2024

Vigtig information, når kommunen afgør sager om dækning af tabt arbejdsfortjeneste til forældre, der hjemmetræner deres børn. Læs også om kvalitetsstandarder – en forventningsafstemning mellem borger og kommune; Kommuner skal opfordre forældre med dansk som andetsprog til at bruge tolk, når de deltager i undersøgelser af deres kompetencer og om Ankestyrelsens omgørelsesprocent i 1. halvår 2024.

Vigtig information, når kommunen afgør sager om dækning af tabt arbejdsfortjeneste til forældre, der hjemmetræner deres børn

I denne artikel fortæller vi blandt andet om, hvilken bestemmelse kommunen skal bruge til at afgøre sager om dækning af tabt arbejdsfortjeneste til forældre, der hjemmetræner deres børn, og om hvilke rettigheder det medfører for forældrene.

Læs artiklen 

Kvalitetsstandarder – en forventningsafstemning mellem borger og kommune 

Kommunerne fastsætter det generelle niveau for den hjælp efter serviceloven, som borgere i kommunen kan forvente i kvalitetsstandarder. Det er en forudsætning, at kvalitetsstandarden er inden for lovgivningens rammer. Ankestyrelsens tilsyn har igennem tiden behandlet mange sager om lovligheden af kommunernes kvalitetsstandarder. I denne artikel gennemgår vi de vigtigste forhold, som kommunerne skal være opmærksomme på, når de udarbejder kvalitetsstandarder. 

Læs artiklen 

Kommuner skal opfordre forældre med dansk som andetsprog til at bruge tolk, når de deltager i undersøgelser af deres kompetencer

Når kommunen gennemfører en forældrekompetenceundersøgelse, tilknytningsundersøgelse eller lignende undersøgelse med brug af intelligens- og forståelsestest, skal kommunen have fokus på at tilskynde forældre med dansk som andetsprog til at benytte tolk. Kommunen skal ligeledes sikre sig, at forælderen forstår, hvad undersøgelsen kan bruges til. Konsekvensen ved ikke at vejlede kan være, at en afgørelse, hvor en undersøgelse uden tolkning er brugt, kan blive underkendt i Ankestyrelsen eller ved domstolene.  

Læs artiklen

Ankestyrelsens omgørelsesprocent er i første halvår af 2024 den samme som i hele 2023

I første halvår af 2024 er omgørelsesprocenten på Ankestyrelsens tre største områder uændret sammenlignet med 2023. De tre største områder i Ankestyrelsen er kommunale social- og beskæftigelsessager, arbejdsskadesager og sager fra Udbetaling Danmark. Præcise tal og andre sagsområder fremgår af Ankestyrelsens Talportal.

Læs artiklen  

Sidst opdateret 26.09.2024

Ring: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring