Kommuner skal opfordre forældre med dansk som andetsprog til at bruge tolk, når de deltager i undersøgelser af deres kompetencer
Af fuldmægtig Amanda Alberte Heino Stilling
Forældrekompetenceundersøgelser, tilknytningsundersøgelser og lignende undersøgelser indgår i oplysningsgrundlaget i sager om anbringelse eller adoption uden samtykke efter barnets lov.
Undersøgelserne bruges blandt andet til at beskrive forældrenes kompetencer og udviklingspotentiale såvel som et barns eller en ungs tilknytning til forældre eller plejefamilien. En sådan undersøgelse udgør derfor et væsentligt dokument i en social sag.
Tolkning er med til at sikre, at en undersøgelse er valid. Det er derfor vigtigt, at kommunen tilskynder forældre til at bruge tolk, når en undersøgelse bliver lavet. Kommunen bør ved afvisning af behov for tolkebistand opfordre forælderen flere gange, ligesom kommunen skal sikre sig, at forælderen har forstået, hvad undersøgelsen kan bruges til. Kommunen skal dokumentere i journalnotater, at den har opfordret til brug af tolk og har vejledt forælderen om formål og konsekvenser ved en undersøgelse.
Råd til kommunale sagsbehandlere:
- Sørg for at komme med flere opfordringer til forælderen om at bruge tolk
- Giv vejledning om formål med undersøgelsen og mulige konsekvenser
- Dokumenter dine opfordringer og din vejledning om formål og konsekvenser
Kommunen bør vejlede nøje om alvoren af de indstillinger, som en undersøgelse kan blive brugt til, fordi tilknytnings- og forældrekompetenceundersøgelser kan danne grundlag for at indstille til eksempelvis en afgørelse om anbringelse uden samtykke, permanent anbringelse eller frigivelse til bortadoption uden samtykke. Det kan derfor have store konsekvenser, hvis resultatet af testen er misvisende i forhold til, hvis der havde deltaget en tolk.
Forældrekompetenceundersøgelser
En forældrekompetenceundersøgelse er en psykologisk undersøgelse af ét eller flere børn eller unge og deres forældre. Undersøgelsen udarbejdes med henblik på at afdække det enkelte barns behov og forældrenes kompetencer til at imødekomme disse. Undersøgelsen gennemføres med henblik på at afklare, hvad der er til barnets bedste. Den skal tage udgangspunkt i det konkrete barn og dets forældres muligheder for at tage vare på og støtte barnet. Undersøgelsen har mange navne, herunder også forældreevneundersøgelse eller forældreomsorgsundersøgelse.
Kilde: Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetence-undersøgelser (2. udgave), Social- og Boligstyrelsen (Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetence-undersøgelser (2. udgave) | Social- og Boligstyrelsen (sbst.dk))
Tilknytningsundersøgelser
En tilknytningsundersøgelse er en psykologisk helhedsvurdering af barnets eller den unges tilknytning til anbringelsesstedet samt forældrene og netværket. Undersøgelsen skal foretages af en autoriseret psykolog, hvis den skal danne grundlag for en permanent anbringelse.
Kilde: Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af tilknytningsundersøgelser (2. udgave), Social- og Boligstyrelsen (Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af tilknytningsundersøgelser (2. udgave) | Social- og Boligstyrelsen (sbst.dk))
Ankestyrelsen har udgivet flere principmeddelelser om brug af forældrekompetenceundersøgelser (30-22 og 16-22).
Gå til principmeddelelse 30-22
Gå til principmeddelelse 16-22
Ankestyrelsen har udgivet en artikel om tilknytningsundersøgelser. Den kan du læse her: Artikel: Videreførte anbringelser og tilknytningsundersøgelser — Ankestyrelsen (ast.dk)