Gå til indhold

Barn og ung i Ankestyrelsen

På denne side vil vi gerne fortælle dig, hvordan vi behandler sager om børn og unge. Vi vil også fortælle, hvad du har ret til, og hvem der kan hjælpe dig.

Du har for eksempel ret til at blive hørt i din egen sag, og du kan få hjælp af en bisidder eller en advokat.

Læs mere om at få en bisidder på Børns vilkårs hjemmeside: Bisidder fra Børns Vilkår eller via Børnetelefonen: Bisidder fra Børnetelefonen

Når du er over 10 år, har du nogle særlige rettigheder. Du kan for eksempel klage, hvis din kommune har bestemt, at du ikke længere skal bo derhjemme.

Du kan også få at vide, hvilke oplysninger vi har om dig. Det kan for eksempel være om, hvordan du har det i din hverdag, eller hvordan det går i skolen.

Hvis du vil underrette om dig selv, skal du bruge dette skema: Underretningsblanket

Vil du klage over kommunens beslutning?

Hvis du er mellem 10 og 18 år, kan du selv klage over kommunens beslutning. Hvis du eller dine forældre klager, bliver din sag behandlet inden for 8 uger. Det sker på et møde hos os.

Her kan du se en video om, hvordan et møde med dig hos Ankestyrelsen kan se ud. Du kan også læse mere om, hvad der sker, hvis man klager.

Når nogen er bekymret for dig

Hvis nogen er bekymret for, om du har det godt derhjemme, kan de kontakte os. Det kalder vi en underretning. Måske får du brug for at spørge Ankestyrelsen om noget, og så kan du ringe til os.

Her kan du se en video, der viser, hvad der sker, hvis du ringer til Ankestyrelsen og spørger. Du kan også læse mere om, hvad en underretning er.

Børnemøder i Ankestyrelsen

Hvis du er inviteret til børnemøde i Ankestyrelsen, kan det være rart at vide, hvordan vores lokaler ser ud, og hvordan du finder dem. Videoerne herunder giver dig en kort rundvisning.

Børnemøde i København

Børnemøde i Aalborg

Sidst opdateret 01.01.2024

Ring: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring