Gå til indhold

Spørgsmål og svar om din underretning

Her kan du få svar på nogle af de spørgsmål, du kan have, når nogen er bekymret for dig og derfor har underrettet os om dig.

Fold alle teksterne ud eller ind

Hvad betyder det, at nogen har underrettet om mig?

En underretning betyder, at nogen er alvorligt bekymret for, om du har det godt. Det kan for eksempel være en fra din familie, din lærer eller andre som kender dig.

Hvis du er over 10 år, sender vi et brev til dig om, at nogen er bekym-ret for dig. Dine forældre får et brev magen til.

Du behøver ikke gøre noget, hvis du har fået et brev.

Hvad gør Ankestyrelsen?

Vi starter med at spørge din kommune, om de kender dig og din fami-lie. Derfor kan det godt være, at du bliver kontaktet af en sagsbehand-ler fra kommunen.

Enten mener vi, at kommunen gør det, de skal for at hjælpe dig. Så får du og dine forældre et nyt brev fra os om, at vi ikke gør mere.

Det kan også være, at vi mener, at kommunen ikke gør det, den skal. Så får du og dine forældre et brev fra os, hvor vi fortæller, hvad der nu skal ske. Så holder vi et møde, og du bliver også inviteret til at komme. 

Læs om hvordan et møde foregår: Dit møde i Ankestyrelsen

Kan jeg komme til at snakke med nogen i Ankestyrelsen?

Hvis du har spørgsmål eller oplysninger, som du synes, at vi skal vide, kan du ringe til os på telefon 33 41 12 00. Du skal spørge efter børne-kontoret. Du kan også skrive et brev eller sende en mail til os på .

Snakker I også med mine forældre?

Dine forældre kan kontakte os, hvis de har spørgsmål. Hvis vi inviterer dig og dine forældre til et møde, vil vi tale med både dig og dem, før vi beslutter, hvad kommunen skal gøre. Det er vigtigt, at både du og dine forældre fortæller os, hvordan det går, og om der er noget, I synes, kommunen kan hjælpe jer med.  

Skal jeg gøre noget?

Nej, du behøver ikke at gøre noget. Vi skal nok snakke med både kommunen, dig og dine forældre, hvis der er brug for det.

Kan jeg underrette om mig selv?

Ja, det kan du godt. Du kan enten ringe til os på 33 41 12 00 eller skrive til ast@ast.dkDu kan også udfylde vores skema: Underretningsblanket.

Du kan ringe til børnetelefonen på 116 111, hvis du er ked af det og gerne vil tale med en voksen.

Sidst opdateret 01.01.2024

Ring: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring