Nyhedsbrev februar 2020
Kommunalret
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til regionsrådsmedlemmer
Region Nordjylland ønskede at skærpe kontrollen med udbetaling af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til medlemmerne af regionsrådet. Regionen bad Ankestyrelsen vurdere lovligheden af nogle retningslinjer, som regionen ville indføre.
Ankestyrelsen udtalte, at Region Nordjylland ikke kunne indføre et generelt krav om, at oplysninger skulle dokumenteres via skattemappen.
Region Nordjylland kunne heller ikke fastsætte en regel om, at selvstændige erhvervsdrivende regionsrådsmedlemmer højst kunne få udbetalt et beløb, der svarede til halvdelen af omsætningen i den pågældendes virksomhed.
Region Nordjylland kunne desuden ikke fastsætte en omsætningsgrænse, der udelukkede erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med hobbyvirksomhed.
Kommunes bortforpagtning af teater
Skive Kommune havde bortforpagtet Skive Theater til en fond, som kommunen var medstifter af.
Ankestyrelsen vurderede, at kravet om bortforpagtning af Skive Theaters accessoriske opgaver var opfyldt.
Ankestyrelsen overvejede, om kommunens indskud af grundkapital i fonden udelukkende blev anvendt til lovlige formål. Kommunen oplyste, at fonden ønskede at få forpagtningen af teatret til at foregå i et særskilt selskab, og at anmodningen om dette var under behandling. Ankestyrelsen bad Skive Kommune om at orientere os om resultatet.
Kommunal støtte til turistforening
Ringkøbing-Skjern Kommune havde i en årrække stillet et areal gratis til rådighed for en turistforening. Foreningen udlejede en del af arealet til et anpartsselskab.
Kommunen bad Ankestyrelsen vurdere, om støtten til turistforeningen var lovlig. Kommunen bad også Ankestyrelsen vurdere, om kommunens plan for tilsyn med foreningens brug af støtten var tilstrækkelig.
Ankestyrelsen udtalte, at kommunen lovligt kunne støtte foreningens turistmæssige formål. Kommunen måtte dog ikke støtte foreningens varetagelse af opgaver, som ikke var lovlige kommunale opgaver. Ankestyrelsen vurderede, at kommunens plan ville betyde, at den levede op til sin pligt til at føre kontrol med foreningens brug af den kommunale støtte.
Kommunal støtte til musikfestival
Ankestyrelsen var enig med Aalborg Kommune i, at en aftale om et tilskud til en musikfestival på 600.000 kr. om året i 2020-2022 lå inden for rammerne af, hvad kommunalfuldmagtsreglerne giver mulighed for.
Rimelig indflydelse i kommunalt fællesskab
Ankestyrelsen kunne ikke godkende en bestemmelse i samarbejdsaftalen for Trekantsområdets Varmetransmissionsselskab I/S (TVIS) om, at formandens stemme var afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at bestemmelsen ville fravige forudsætningen om, at de enkelte deltagerkommuner skulle have rimelig indflydelse.
Forvaltningsret
Aktindsigt i offentliggjorte oplysninger
Frederiksberg Kommune havde givet afslag på aktindsigt i relevante faktiske oplysninger med henvisning til, at oplysningerne var offentligt tilgængelige.
Ankestyrelsen vurderede, at kommunens henvisning til den offentlige tilgængelighed ikke var så præcis, at anmoderen om aktindsigt kunne konstatere, hvilke konkrete oplysninger kommunen havde undladt at ekstrahere (give aktindsigt i).
Oplysninger om navne, e-mailadresser, stillingsbetegnelser og tilknytning til børneinstitution kunne ikke undtages fra aktindsigt
Køge Kommune havde givet afslag på aktindsigt i nogle forældres navne, e-mailadresser, stillingsbetegnelser og tilknytning til en børneinstitution.
Ankestyrelsen vurderede, at oplysningerne ikke var oplysninger om private forhold, der kunne undtages efter offentlighedslovens § 30, nr. 1.