Gå til indhold

Skema og vejledning

Her kan kommunerne finde skemaet og læse en vejledning til, hvordan de skal udfylde det, når de indbringer sager om uenighed mellem kommunerne efter retssikkerhedslovens § 61.

Nedenfor er der både en generel vejledning til området og vejledning til de enkelte punkter i skemaet. 

Generelt

Hvor finder du skemaet, og hvornår skal det bruges? 

Hent skemaet

Kommunerne skal bruge skemaet, når de indbringer sager om uenighed mellem kommuner om handlekommune og mellemkommunal refusion for Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen kan kun behandle sagen, hvis skemaet er udfyldt og modtaget.

Hvad skal du udfylde?

Felter markeret med  * er obligatoriske. Øvrige felter udfyldes, hvis det er relevant for sagen.

Hvilke oplysninger har vi brug for?

Vedhæft et dokument med nøje beskrivelse af

  • hvad kommunerne er uenige om
  • sagens forløb
  • hvordan og hvornår uenigheden opstod
  • hvorfor uenigheden opstod
  • parternes påstande

Vedhæft dokumentation, der er relevant for, at Ankestyrelsen kan afgøre sagen. læs mere under "Akterne i sagen" nedenfor.

Sådan udfylder du de enkelte felter

Kontaktoplysninger på den kommune, der indbringer sagen

Oplysningerne er nødvendige for, at Ankestyrelsen kan få kontakt med sagsbehandleren, der har vurderet sagen.

Du skal skrive, hvilken kommune, der indbringer sagen. 

I feltet Afdeling skriver du den afdeling, der har udfyldt skemaet. For eksempel Ydelseskontoret.

I feltet Sagsbehandler skriver du navnet på sagsbehandleren, der har vurderet sagen i kommunen.

Du skal også skrive dine eller sagsbehandlerens kontaktoplysninger i felterne "Sagsbehandlerens telefonnummer" og "Sagsbehandlerens mail".

Oplysninger om den anden kommune/de andre kommuner, som I er uenige med

Her skal du angive den eller de kommuner, som din kommune er uenig med. Hvis du har navnet på sagsbehandleren i den anden eller de andre kommuner, skal du skrive det.

Er uenigheden mellem mere end tre kommuner, skal du skrive dette i feltet Bemærkninger.

Oplysninger om borgeren

Hvis borgeren har et dansk CPR-nummer, skal du skrive det i feltet "Borgerens CPR-nummer." Du skal også skrive borgerens navn.

Hvis sagen handler om et barn eller en ung under 18 år, skal du skrive navnet/navnene på forældremyndighedens indehaver.

Hvis borgeren har en værge, beder vi dig skrive navnet på værgen. Oplys, hvilket værgemål, borgeren er underlagt, og vedhæft dokumentation.

Oplysninger om uenigheden og baggrunden for at indbringe sagen for Ankestyrelsen

Her skal du kort og præcist beskrive, hvad Ankestyrelsen skal tage stilling til. Du skal skrive, hvad uenigheden mellem kommunerne drejer sig om, og hvorfor sagen indbringes for Ankestyrelsen.

Du skal også skrive, om kommunerne har været i dialog med hinanden. Ankestyrelsen kan i sager, som indbringes efter retssikkerhedslovens § 61, alene tage stilling til uenighed mellem kommuner om kommunernes forpligtelser. Det kræver, at kommunerne har været i dialog om uenigheden.

Vedhæft dokumentation for, at kommunerne har været i dialog om uenigheden.

Du skal også skrive, hvilken eller hvilke bestemmelser i retssikkerhedsloven, som uenigheden handler om (§ 9, 9 a, 9 b og/eller 9 c). Du skal sætte et eller flere kryds ud for bestemmelserne.

Bemærkninger

Her kan du for eksempel skrive, hvis sagen haster. Du kan også skrive, hvad Ankestyrelsen ellers skal være opmærksom på.

Det kan for eksempel være, at uenigheden handler om betaling for ophold omfattet af bekendtgørelse om døgnophold i tilbud i Danmark og Grønland.

Akterne i sagen

Du skal sende al relevant dokumentation til Ankestyrelsen sammen med skemaet.

For at Ankestyrelsen kan afgøre sagen, beder vi som minimum om følgende oplysninger:

  • mails, breve eller andet mellem kommunerne om uenigheden
  • journalnotater/anden dokumentation, der kan belyse uenigheden. Det kan være samtaler med borgeren eller andre om, hvor borgeren har opholdt sig.

Hvis det er relevant for sagen, beder vi også om:

  • udskrift fra CPR om borgerens cpr-registrering
  • udtalelser eller lignende fra for eksempel forsorgshjem eller boformer
  • hvilke ydelser/hvilken hjælp borgeren har fået og fra hvilken kommune
  • andet som I mener kan være relevant for, at Ankestyrelsen kan tage stilling til uenigheden.

Hvis du vil sende yderligere oplysninger til en sag efter, at du har sendt skemaet, kan du sende dem via sikkermail@ast.dk.

Husk at angive det journalnummer, der fremgår af brevet fra os om, at vi har modtaget sagen.

Hvis du vil sende oplysningerne, før du har fået brevet med journalnummeret, skal du skrive borgerens cpr-nummer, og at der er tale om en sag om mellemkommunal uenighed. 

Sådan sender du skema og dokumentation

Du skal sende skemaet og relevant dokumentation med sikker mail eller gennem kontaktformularen på Ankestyrelsens hjemmeside.

Læs om, hvordan du sender sikkert

Når vi har modtaget skemaet, sender vi et brev med det journalnummer, som vi behandler sagen under. Vi sender brevet med digital post.

Kontakt

Har du spørgsmål til skemaet, er du velkommen til at kontakte Ankestyrelsen på

eller telefon: 33 41 12 00.

 

Sidst opdateret 14.05.2024

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring