Sikre mails

Se her, hvordan du kan sende krypterede mails til Ankestyrelsen. Du kan sende via Digital Post eller e-Boks - eller fra din egen postkasse.

Hvis du skal sende en fortrolig mail til Ankestyrelsen, kan du kryptere indholdet. Krypteringen sikrer, at det kun er dig selv og os, der kan læse mailen.

Du kan sende sikre, krypterede mails via Digital Post eller e-Boks eller fra din egen postkasse. Det kræver, at du har en sikker mail-forbindelse i fx Outlook.

Du skal være opmærksom på at en sikker mail ikke må fylde mere end 33 MB, når du sender den til Ankestyrelsen. (Egentlig kan Ankestyrelsen modtage op til 100 MB, men når en sikker mail krypteres under afsendelsen øges størrelsen med op til 300 %).

Sikker mail via Digital Post eller e-Boks

Du kan nemt – og sikkert – skrive til Ankestyrelsen via Digital Post på borger.dk eller via din e-Boks. Du skal blot logge på med NemID og vælge, at du vil modtage digital post fra Ankestyrelsen.

Gå til borger.dk

Fra november 2014 har borgerne i Danmark skulle have en digital postkasse til at modtage post fra offentlige myndigheder.

Sikker mail fra din egen postkasse

Du kan opsætte dit eget mail-program (fx Outlook) til at sende sikre mails til Ankestyrelsen. Først skal du sørge for, at dit mail-program har registreret det certifikat, der hører til Ankestyrelsen. Certifikatet kan du finde på NemID’s hjemmeside.

Søg efter Ankestyrelsens certifikat hos NemID.

Sådan gør du:

  1. Indtast "" i søgefeltet, og klik på Søg. Nu fremkommer Ankestyrelsens oplysninger under søgefeltet.
  2. Tryk på fanebladet "Hent certifikat".
  3. Åbn vinduet, der kommer op.
  4. Tryk på "Installer certifikat", og følg guiden.

Du skal nu sikre, at din del af kommunikationsvejen bliver sikker. Dit styresystem og mail-program skal sættes op til det, og du skal installere et udvidelsesprogram.

Udvidelsesprogram

Vejledning til opsætninger af styresystem samt e-mail-program

Herefter kan du sende sikre mails til Ankestyrelsens hovedpostkasse . Vi skal bede dig om at oplyse navn og telefonnummer i mailen.

Krypterede mails til offentlige myndigheder og institutioner

Ankestyrelsen har indført elektronisk udsendelse af afgørelser til kommuner i principielle sager. Det sker i form af krypterede mails. Ligeledes sender vi adgangskoder til indberetninger, hvor der indgår personhenførbare data, til kommunernes sikre postkasser som krypterede mails. Almindelig mail-korrespondance sender vi enten som direkte tekst i mailen (typisk kortere breve) eller ved større forsendelser som filer vedhæftet mailen.

Sidst opdateret 21.12.2015