Årsberetning - Ligebehandlingsnævnet - 2010

Tallene taler for sig selv

I 2010 modtog Ligebehandlingsnævnet 286 sager, i 2009 var tallet 194. I 2010 afgjorde nævnet 122 sager næsten dobbelt så mange som i 2009, hvor nævnet afgjorde 64.

I 2009 afgjorde nævnet 32 sager om køn. I 2010 steg antallet af afgjorte sager om køn til 63. Antallet af afgjorte sager om alder og handicap steg fra 10 i 2009 til 33 i 2010.

Mange sager om afskedigelse og afslag på jobsøgning

Ligebehandlingsnævnet har modtaget et stigende antal sager om kønsligestilling, og nævnet har i 2010 afgjort mange sager om afskedigelse i forbindelse med barsel- fædre- eller forældreorlov. Den samme tendens kan ses for så vidt angår alder og handicap, hvor nævnet også har afgjort en hel del sager, hvor der er klaget over afskedigelse af ældre eller handicappede.

"Ligebehandlingslovene berører rigtigt mange mennesker", siger Tuk Bagger, formand for nævnet. "Vi ser, at arbejdstagere er blevet mere opmærksomme på den beskyttelse, som lovene giver. Det betyder, at arbejdsgivere kun må afskedige på et objektivt og sagligt grundlag, hvis de ikke vil risikere at komme til at betale ganske store godtgørelser. Det er en udvikling, vi er godt tilfredse med."

Godt på vej

Ligebehandlingsnævnet har i to år været med til at tegne praksis på ligebehandlingsområdet. I årsberetningen gør nævnet status over tendenser og praksis indenfor et område i konstant udvikling, hvor national og international ret brydes, og hvor der hele tiden viser sig nye og uprøvede problemstillinger.

Hent publikationen

Bestil trykt udgave af publikationen

Felter markeret med   skal udfyldes

Sidst opdateret 17.11.2020