Spørgsmål/svar om indberetninger

1. Hvorfor skal kommunerne indberette til Ankestyrelsen?
Svar) Det er lovpligtigt at indberette til Ankestyrelsen.
Læs mere formålet med at indberette til Ankestyrelsen, og hvordan vi anvender indberetningerne til at formidle viden om velfærdsudviklingen. (LINK)

2. Hvor finder jeg en brugervejledning?
Svar) Her er brugervejledningen til Ankestyrelsens indberetninger

3. Hvor finder jeg materiale og vejledninger?
Svar) Der er normalt en skema- og spørgsmålsvejledning til hver indberetning eller undersøgelse. Disse er sendt til kommunen, men kan også downloades her fra hjemmesiden.

Materialet til indberetninger  finder du her.
Vejledningerne til det enkelte spørgsmål kan du klikke frem på skærmen fra den pågældende skemaside.

4. Hvornår og hvor kan jeg foretage indberetningerne?
Svar) Indberetningssystemet er online og er normalt åbent kl. 7-23 alle ugens dage. Vi kan dog ikke tilbyde personlig hjælp med indberetninger uden for den almindelige åbningstid, som er fra kl. 9-15 alle hverdage.

5. Sender I en kvitteringsmail, når I har modtaget mine indberetninger?
Svar) Efter sidste skemaside giver systemet en kvittering, når al data er registreret.
Du får ikke løbende besked, om dine indtastninger er registreret, men når du har trykket "ok" nederst på en side, og det næste skærmbillede i skemaet kommer frem uden fejlmeddelelser, er alt modtaget korrekt.
6. Hvordan kommer jeg videre til næste side/trin?
Svar) Når du har afsluttet en side med at trykke "ok", kommer den næste side automatisk frem.

7. Når jeg trykker "OK", kommer den næste side ikke frem?
Svar) Problemet kan skyldes, at der er mange som samtidigt indberetter til undersøgelserne, og systemet er derfor overbelastet.
Prøv at trykke på tilbage-knappen og tryk "ok" igen.
Hav tålmodighed eller prøv eventuelt igen lidt senere.

8. Kan flere gå ind i skemaet på præcis samme tid?
Svar) Ja, det kan de. Men det er kun indtastningerne fra den person, som sidste trykker på "ok" i skemaet, som bliver gemt.
Derfor skal I sikre, at der ikke er flere personer inde i samme spørgeskema på præcis samme tid.

9. Kan jeg gå ind i spørgeskemaet, udfylde nogle af spørgsmålene, gå ud og gå ind i skemaet en anden dag?
Svar) Ja, du kan gå lige så meget ind og ud af spørgeskemaet, som du har lyst til, indtil vi lukker statistikken/undersøgelsen.
Datoen for lukningen af undersøgelsen (svarfristen), fremgår af det brev, som er blevet sendt ud i forbindelse med igangsættelsen af undersøgelsen. Brevet ligger også her på hjemmesiden under Tast indberetninger og her under den respektive indberetning.

Tast indberetninger

Skriv eventuelt til os på og få din deadline.

10. Kan flere stå for indtastningerne i spørgeskemaer?
Svar) Ja, det kan alle dem, som kommunen vælger at give brugernavn og adgangskode til. Dermed er der mulighed for, at kontorer/afdelinger på skift kan udfylde de spørgsmål, som vedrører dem. Pas dog meget på, at de forskellige kontorer/afdelinger ikke er inde i skemaet på præcis samme tid - jævnfør ovenfor.

11. Jeg har skrevet noget i et bemærkningsfelt, som jeg gerne vil have slettet. Men hver gang jeg gør det, kommer det frem igen?
Svar) Hvis man ønsker at slette alt det, der er indberettet i et tekst- eller talfelt eller i en tekstrubrik, skal det registrerede overskrives med et punktum, hvorved besvarelsen fortolkes som 'Uoplyst'.
Læs mere om, hvordan du konkret indberetter i vores brugervejledning til indberetninger.

 Generel brugervejledning til indberetninger

12. Hvordan får vi nyt password og/eller nye adgangskoder?
Svar) Har du glemt dit brugernavn eller skal oprettes som ny bruger, så kontakt Dataenheden på eller tlf. 33 41 12 00.

Det er også her, du skal henvende sig, hvis der er ændringer vedrørende den indberetningsansvarlige, telefonnummer eller e-mail adresse.

Vi sender koderne med mail til en indberetningsansvarlig i kommunen, som er ansvarlig for selve indberetningerne. Du kan også kontakte denne person.

Sidst opdateret 10.03.2015