Det betaler sig at føre tilsyn og foretage opfølgning i hjemmeplejen
Ankestyrelsen har udarbejdet et inspirationskatalog med ideer til hjemmeplejen om organisering og tilrettelæggelse af tilsyn og opfølgning. Kataloget giver også inspiration til at udarbejde en tilsynspolitik.
Alle der arbejder i den kommunale hjemmepleje kan få glæde af kataloget.
Inspirationskataloget er udarbejdet for Socialministeriet og viser at:
- Kommunerne mener, at tilsyn og opfølgning skal bygges op omkring dialog, systematik og kvalitet
Kataloget sætter også fokus på organisering, dokumentation, samarbejde med leverandører og værdier i hjemmeplejen.
Læs mere i kataloget om:
- Dialog med borgere og leverandører, som det bærende element i kommunernes tilsyns og opfølgningspraksis
- Kommunernes gode erfaringer med at placere opgaven med systematisk dokumentation i en tværfaglig stabsfunktion
- Værdier i hjemmeplejen, som omsættes dagligt i dialogen mellem ledere, leverandører og borgere
Inspirationskataloget bygger på interviews med følgende 10 kommuner:
- Aalborg
- Kolding
- Lolland
- København
- Gribskov
- Sønderborg
- Thisted
- Randers
- Bornholm
- Herning
Krav om tilsynspolitik
Ifølge servicelovens § 151 er kommunalbestyrelserne pr. 1. juli 2011 forpligtet til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for alle tilbud efter servicelovens § 83, det vil sige for personlig og praktisk hjælp og madservice[1], til borgere i eget hjem. Tilsynspolitikken skal danne rammen for kommunes indsats med tilsyn og opfølgning til borgere i eget hjem
Hent publikationen