Gå til indhold

Det betaler sig at føre tilsyn og foretage opfølgning i hjemmeplejen

Ankestyrelsen har udarbejdet et inspirationskatalog med ideer til hjemmeplejen om organisering og tilrettelæggelse af tilsyn og opfølgning. Kataloget giver også inspiration til at udarbejde en tilsynspolitik. 

Alle der arbejder i den kommunale hjemmepleje kan få glæde af kataloget. 

Inspirationskataloget er udarbejdet for Socialministeriet og viser at:

  • Kommunerne mener, at tilsyn og opfølgning skal bygges op omkring dialog, systematik og kvalitet

Kataloget sætter også fokus på organisering, dokumentation, samarbejde med leverandører og værdier i hjemmeplejen. 

Læs mere i kataloget om:

  • Dialog med borgere og leverandører, som det bærende element i kommunernes tilsyns og opfølgningspraksis
  • Kommunernes gode erfaringer med at placere opgaven med systematisk dokumentation i en tværfaglig stabsfunktion 
  • Værdier i hjemmeplejen, som omsættes dagligt i dialogen mellem ledere, leverandører og borgere

Inspirationskataloget bygger på interviews med følgende 10 kommuner:

  • Aalborg
  • Kolding
  • Lolland
  • København
  • Gribskov
  • Sønderborg
  • Thisted
  • Randers
  • Bornholm
  • Herning 

Krav om tilsynspolitik

Ifølge servicelovens § 151 er kommunalbestyrelserne pr. 1. juli 2011 forpligtet til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for alle tilbud efter servicelovens § 83, det vil sige for personlig og praktisk hjælp og madservice[1], til borgere i eget hjem. Tilsynspolitikken skal danne rammen for kommunes indsats med tilsyn og opfølgning til borgere i eget hjem


Hent publikationen

Sidst opdateret 26.11.2020

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring