Webinar om integrationslovens § 18

Vidste du, at Ankestyrelsen har lavet en undersøgelse om integrationsloven, som indeholder vejledning om integrationslovens § 18?
Tidspunkt 16. december 2019
fra 10:30 til 11:30
Deltagere Webinaret er primært for sagsbehandlere i kommunerne
Kursusnummer web_e1909
Tilmeldingsfrist 09. december 2019
E-mail, kontaktperson
Tilføj begivenhed til kalenderen vCal (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)

Synes du også at det er svært, at behandle sager efter integrationslovens § 18? 
Så skal du deltage i dette webinar. 

Webinaret handler om regler og praksis om overtagelse af integrationsansvaret efter integrationslovens § 18, når en flygtning eller familiesammenført ønsker at flytte fra en kommune til en anden i introduktionsperioden.

Webinarets målgruppe er kommunale sagsbehandlere.

Baggrund

Ankestyrelsen har efter ønske fra Det Rådgivende Praksisudvalg gennemført en undersøgelse på integrationsområdet. På baggrund af undersøgelsen har Ankestyrelsen den 31. oktober 2019 offentliggjort rapporten ” Kommunernes arbejde med udvalgte dele af integrationsloven”.

Undersøgelse viser bl.a., at kommunerne har et ønske om mere vejledning om § 18 i integrationsloven. Det er derfor, at Ankestyrelsen afholder dette webinar.

Formål og læringsmål

Når du har deltaget i webinaret, har du som deltager fået en forståelse for i hvilke situationer, en kommune er forpligtet til at overtage integrationsansvaret for en flygtning eller familiesammenført, der ønsker at flytte til kommunen under introduktionsperioden.

Du har også fået viden om retsvirkningerne af, at kommunen henholdsvis overtager integrationsansvaret eller giver afslag på at overtage ansvaret.

Du er yderligere blevet opmærksom på, at du i dit arbejde med sager, som vedrører integrationsloven, kan bruge kapitel 2 i Ankestyrelsens rapport ”Kommunernes arbejde med udvalgte dele af integrationsloven”.

Forberedelse

Du får mest ud af webinaret, hvis du på forhånd har læst side 32 til 44 i Ankestyrelsens rapport om ”Kommunernes arbejde med udvalgte dele af integrationsloven”.

Du kan med fordel også have orienteret dig i resten af rapporten.

Under webinaret forventes det, at du deltager aktivt fra egen skærm ved at besvare spørgsmål undervejs. På den måde får du som deltager det maksimale ud af webinaret.

OBS: Hvis du har spørgsmål til emnet, vil vi gerne modtage dem allerede ved din tilmelding.
Det vil også være muligt at stille spørgsmål under webinaret, hvor spørgsmålene så vidt muligt vil blive besvaret.

Du kan finde Ankestyrelsens undersøgelse her:
Kommunernes arbejde med udvalgte dele af integrationsloven

Form og rammer for webinarer

Det foregår live

Webinarer er en del af Ankestyrelsens praksiskoordinering, hvor vi tilbyder en nem, hurtig og effektiv formidling af vores praksis med det formål at understøtte, at borgerne får den rigtige afgørelse i 1. instans. 
Under webinarerne er der forskellige former for deltagerinvolvering, fx spørgsmål og svar.

Mulighed for at se eller gense webinaret

Webinarer er online undervisning, og i de fleste tilfælde lægger vi en film af webinaret på ast.dk.
Webinar-film kan som udgangspunkt ses online i tre måneder.

Webinarer er mundtlig formidling af forskellige emner

Webinarerne tager bl.a. afsæt i principmeddelelser og praksisundersøgelser, hvor Ankestyrelsen vurderer, at sagsbehandlere i kommunerne og andre instanser kan have glæde af en mundtlig formidling af et emne. 
Sagsbehandlerne skal altid tage afsæt i den lovgivning og praksis, som er basis for det enkelte webinar, når de i det daglige skal vurdere og afgøre konkrete sager.

Deling og dialog

Hvis et oplæg eller svar i webinaret deles eller anvendes til dialog, skal oplægget eller svaret bringes i sin helhed.

Tilmeld

Sidst opdateret 13.11.2019