Gå til indhold

Spørgsmål og svar om ankeskemaet

Her kan du få svar til de mest stillede spørgsmål i fht. hvordan du skal bruge Ankestyrelsens ankeskema..

Fold alle teksterne ud eller ind

Hvordan logger jeg på webankeskemaet?

Du skal kontakte din Nem-ID administrator for at få adgang.

Få mere information her om adgang med Nem-ID her .

Selve Webankeskemaet:
kan findes her

Jeg har problemer med at logge på webankeskemaet?

Mulige løsninger:

- Internet Explorer virker ikke længere til webankeskemaet.
- Luk din browser helt ned og åben den igen. Prøv derefter at logge på igen. Prøv evt. en anden browser.
- Hør evt. dine kolleger, om de har samme fejl.
- Ring til os på 3341 1200, hvis du fortsat har problemer med at logge på.

Hvilket sagsmateriale skal jeg sende ind med sagen?

Du skal sende alle dokumenter i sagen ind til os. Også dokumenter, som du ikke har nævnt i afgørelsen fx dokumenter, som du ikke har lagt vægt på.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen ti at ringe til os på 3341 1200.

Er der begrænsning på de filer jeg kan indsende?

Vær opmærksom på, at hver indsendt fil max må fylde 25MB. I alt kan du højst indsende 400mb.

Hvis filerne fylder mere, kan du efterfølgende indsende de resterende filer. Det kan du gøre via vores Webankeskema til supplerende oplysninger. Når du indsender via det supplerende skema, må du meget gerne oplyse det løbenummer, som du fik tilsendt i den kvitteringsmail som du modtog i den oprindelige indsendte sag.

Hvad er genvurderingsdatoen?

Genvurderingsdatoen er den dato, hvor kommunen har sendt meddelelse om genvurdering til borgeren.

Hvad er afgørelsesdatoen?

Afgørelsesdatoen er den dato, hvor kommunen har sendt afgørelsen, som borgeren har klaget over, og som afgørelsen er dateret med. Det kan også være den dato, hvor kommunen mundtligt har meddelt afgørelsen til borgeren.

Hvad er klagedatoen?

Klagedatoen er den dato, hvor kommunen har modtaget klagen fra borger (uanset klagebrevets datering).

Hvis der ikke er enighed, om der er klaget rettidigt, skal vi have dokumentation for dato for modtagelse af klagen i kommunen.

Hvilke involverede sagsparter skal på sagen?

Du skal altid sende oplysninger på den borger, som afgørelsen handler om.

Der kan også være flere parter, som eksempelvis forældre, virksomhed, børn mv., eller en partsrepræsentant.

Hvad gør jeg, hvis jeg er i tvivl om hvilket sagsområde, sagen skal indsendes på?

Tag udgangspunkt i det lovgrundlag, som afgørelsen er afgjort efter. I Webankeskemaet vælges først ”Lov” og herefter ”Sagsområde”. I ”Sagsområde” skal du finde den specifikke paragraf, som afgørelse er afgjort efter. Disse er sorteret i stigende orden efter paragraf-nummer.

Hvis en sag er afgjort efter flere paragraffer, hvilken paragraf skal jeg så vælge?

Som udgangspunkt skal du tilføje alle paragraffer til den sag, du indsender. Når du har valgt den første paragraf, kan du klikke på ”tilføj flere”.

Hvor finder jeg yderligere vejledning til Webankeskemaet?

Det finder du her

Sidst opdateret 08.07.2021

Ring: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring