Sådan udfylder du ankeskemaet
Du skal bruge web-ankeskemaet, når du fra kommunen videresender klager i sociale og beskæftigelsesmæssige sager til Ankestyrelsen. Her finder du dels en generel vejledning, dels vejledning til de enkelte sider i web-ankeskemaet. Nederst finder du svar på de mest stillede spørgsmål til, hvordan du bruger ankeskemaet.
Generelt
Hvor finder jeg skemaet, og hvornår skal jeg bruge det?
Du finder webankeskemaet via virk.dk. Her logger du ind via Nem‐login med enten nøglefil eller MitID.
Du skal altid udfylde et ankeskema, når kommunen sender en klage i sociale og beskæftigelsesmæssige sager til Ankestyrelsen.
Du skal udfylde et ankeskema for hver afgørelse, der er klaget over.
Hvad skal jeg udfylde?
I skemaet er en række obligatoriske felter, der altid skal være udfyldte. De obligatoriske felter er markeret med *. Du kan ikke gå til næste side, før disse felter er udfyldt, og de obligatoriske felter du ikke har udfyldt vil blive markeret med rødt, når du går videre i skemaet.
Web-ankeskemaet guider dig, så du kun skal udfylde de relevante felter. Nogle af kontaktoplysningerne bliver udfyldt automatisk via dit login.
Dit skema vil blive gemt undervejs
En gang i minuttet bliver dit skema gemt som en kladde. Kladden bliver gemt, hvis du logger af virk.dk.
Næste gang du logger ind vil du få valget mellem at forsætte på din kladde, eller starte forfra på et nyt skema.
Vælger du at fortsætte på en gemte kladde, skal du sikre, at alle de rette oplysninger fremgår af skemaet. Da skemaet gemmes automatisk en gang i minuttet, er de oplysninger som er indtastet inden for det seneste minut ikke nødvendigvis gemt i kladden.
Det er ikke muligt at tilgå en liste over gemte kladder. Men du kan se den senest gemte kladde ved log ind.
Kvittering
Du får en kvittering, når du har indsendt ankeskemaet. Her får du et løbenummer (Blanket ID), der entydigt identificerer din indsendelse. Du får også en mail med løbenummeret, som du kan bruge til reference ved fremtidige henvendelser i sagen.
Du skal herefter downloade det ankeskema, du har sendt til Ankestyrelsen og journalisere/gemme det på borgerens sag.
Vejledning til de enkelte sider
Side 1: Kommunens kontaktoplysninger
Oplysningerne på denne side er især nødvendige for, at Ankestyrelsen kan få kontakt med den sagsbehandler, der har genvurderet sagen.
Felterne Kommune og Kommunens CVR‐nummer bliver automatisk udfyldt, når du logger på.
I feltet Afdeling skriver du den afdeling, der har udfyldt ankeskemaet. For eksempel Ydelseskontoret.
I feltet Sagsbehandler bliver navnet på den sagsbehandler, der har logget ind på virk.dk, automatisk indsat. Navnet skal ændres, hvis du sender sagen på vegne af den sagsbehandler, der har foretaget genvurderingen. Du skal også skrive dit eller sagsbehandlerens kontaktoplysninger i felterne Sagsbehandlerens telefonnummer og Sagsbehandlerens e‐mail. Telefonnummeret skal indeholde otte cifre og gerne være et direkte nummer. E‐mail skal indeholde @.
Hvis du vælger Nej til spørgsmålet Er genvurdering foretaget af ovenstående afdeling? kommer feltet Afdeling der har genvurderet sagen frem. Her udfyldes navnet på den afdeling, der har genvurderet klagen.
I feltet Klagesagens sagsid/journalnummer i kommunens systemer skal du skrive den sagsidentifikation eller det journalnummer, der gør det muligt for kommunen at identificere klagesagen, for eksempel borgerens CPR‐nummer.
I feltet Træffetid (den ansvarlige afdeling) skal du skrive det tidsrum hvor Ankestyrelsen telefonisk kan træffe sagsbehandleren i kommunen.
Side 2: Borgeren, eventuel partsrepræsentant, værge eller anden klager
Oplysninger om borgeren
I feltet Borgerens CPR‐nummer skal du skrive det 10‐cifrede personnummer – du kan skrive CPR-nummer både med og uden bindestreg.
Når du har udfyldt og forlader feltet Borgerens CPR‐nummer, vil borgerens navn automatisk blive vist i feltet Borgerens navn. Hvis CPR‐nummeret ikke findes i CPR, får du en fejlmeddelelse, og du kan rette CPR‐nummeret og prøve igen. Hvis CPR‐registret ikke svarer, kan du selv skrive borgerens fulde navn.
Hvis sagen handler om et barn eller en ung under 18 år, er det forældremyndighedsindehaverens oplysninger, du skal skrive.
Hvis borgeren ikke har et dansk CPR-nummer skal du udfylde borgerens navn. Det er frivilligt, om du også ønsker at udfylde borgerens telefonnummer og adresse.
Hvis der er en partsrepræsentant, værge eller anden klager markerer du det med et flueben under overskriften Oplysninger om partsrepræsentant, værge eller anden klager.
Du kan også her udfylde oplysninger om andre personer, hvis det er en anden end borgeren som afgørelsen omhandler, der klager i sagen.
Du skal under Kontaktpersonens rolle f.eks. vælge om det er en privatperson eller virksomhed. Du kan herefter søge på CPR.nr., virksomhedens navn eller CVR. Når du har valgt den rigtige, vil partsrepræsentantens oplysninger automatisk blive vist i felterne Navn, Adresse, Postnummer og By.
Refusion
I sager om arbejdsgiverrefusion skrives oplysninger om arbejdsgiveren.
Fuldmagt
Du skal oplyse, om der er en fuldmagt, og en eventuel fuldmagt skal vedlægges på side 6. Der skal som hovedregel være en fuldmagt, hvis en klage kommer fra andre end personer, der har stillingsfuldmagter, fx advokater.Hvis der er en Stillingsfuldmagt, behøver der ikke at være en skriftlig fuldmagt. I feltet Navn skrives for eksempel advokat + navn, så det klart fremgår, at der er tale om en stillingsfuldmagt.
Advokater, revisorer, og organisationer, der arbejder under ansvar af en advokat, har typisk en stillingsfuldmagt.
Side 3: Sagsområder
Her vælger du, hvilket lovområde afgørelsen drejer sig om og efter hvilken paragraf/kapitel, afgørelsen er truffet.
Normalt skal der kun vælges ét sagsområde, men hvis kommunen i det samme brev til borgeren har truffet afgørelser på flere områder ‐ og der er klaget over dem alle ‐ skal der tilføjes flere sagsområder.
Eksempel: Har kommunen i samme brev (afgørelse) til borgeren givet afslag efter Lov om social service om henholdsvis støtte til hjælpemidler (§ 112) og boligindretning (§ 116) ‐ skal der tilføjes flere sagsområder via knappen ”Tilføj”.
Sagsområdet er i begge tilfælde Lov om social service og under feltet Sagsområde vælges henholdsvis § 112 og § 116. Er der derimod i samme brev til borgeren kun givet afslag på støtte til en række forskellige hjælpemidler, så er der kun behov for at vælge ét sagsområde, og valget af Sagsområde vil være hjælpemidler (§ 112).
Område vælges i feltet Sagsområde, hvor de relevante love vises. Det er muligt at tilføje flere sagsområder via knappen ”Tilføj”. Sagsområdet kan fjernes igen via skraldespandsikonet. Paragraf/kapitel vælges i feltet Sagsområde, hvor de relevante paragraffer/kapitler vises.
Under nogle sagsområder som f.eks. ”Ansættelse med løntilskud - §§ 66-79 og 81” under ”Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven)” vises et yderligere felt: ”Hvilken paragraf er afgørelsen truffet efter?” her skal der angives yderligere oplysninger indenforr inden for det valgte sagsområde.
Kan du ikke finde paragraffen?
Hvis du ikke kan finde en relevant paragraf/kapitel i dropdown‐listen, kan det være fordi, hele loven falder under ét punkt (fx " Lov om socialtilsyn", hvor der under Paragraf vil stå ”Socialtilsyn”). Det kan også være fordi, paragraffen ikke har et selvstændigt punkt, og du må så vælge opsamlingspunktet ”Øvrige bestemmelser”.
Det er muligt at tilføje flere lovområder via knappen ”Tilføj”. Lovområdet kan fjernes igen via skraldespandsikonet.
Side 4: Hvorfor sender kommunen klagen?
Kommunen skal altid genvurdere sin afgørelse, når den modtager en klage. Det gælder dog ikke, hvis ankefristen er overskredet ‐ se nedenfor om klagefristen.
Genvurderingen skal ske inden fire uger efter, at kommunen har modtaget klagen, dog skal det ske straks, hvis klagen anses for hastende.
Datoen for genvurderingen må ikke være før datoen for afgørelsen. Datoen for afgørelsen må ikke være før datoen for klagen. Du vil får beskeder herom i skemaet.
Ny afgørelse
Hvis kommunen efter genvurderingen giver klageren fuldt ud eller delvist medhold, skal kommunen sende en ny afgørelse inden 4 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis kommunen kun delvist kan give klageren medhold, skal klageren inden 4 uger meddele, om klagen fastholdes. Hvis klageren fastholder klagen, sendes denne inden 14 dage efter modtagelsen til Ankestyrelsen med genvurderingen.
Fastholdt afgørelse
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, skal kommunen udfylde ankeskemaet og sende skemaet og sagens akter til Ankestyrelsen inden 4 uger. Kommunen skal underrette borgeren om genvurderingen, og at sagen sendes til Ankestyrelsen.
Klagefristen
I feltet under Oplysninger om klagefristen skriver du den dato, hvor kommunen har sendt eller meddelt den afgørelse, som borgeren klager over. Hvis kommunen har sendt afgørelsen digitalt eller i et brev, er det afsendelsesdatoen, du skal skrive. Du skal også skrive, hvordan borgeren fik afgørelsen. Desuden skal du skrive datoen for modtagelsen af klagen, og om klagen er modtaget digitalt, med post eller mundtligt.
Ankestyrelsen bruger oplysningerne til at afgøre, om der er klaget indenfor tidsfristen. Hvis fristen er overskredet, må vi afvise sagen. Kommunen skal ikke genvurdere afgørelsen, hvis klagefristen ikke er overholdt. Kommunen skal i stedet straks sende sagen til Ankestyrelsen med skemaet og sagens akter. Kommunen skal også underrette borgeren om, at sagen er videresendt.
Side 5: Eventuelle bemærkninger
Her kan du for eksempel skrive, hvis klagen haster, hvis der er oplysninger om fremadskridende lidelser eller andet, Ankestyrelsen skal være opmærksom på.
Du bliver her bedt om at oplyse, om sagen efter kommunens opfattelse indeholder principielle spørgsmål. Sættes der flueben i feltet Principiel problemstilling, kommer der en boks frem, hvor du kan angive en begrundelse for hvorfor der er tale om en principiel problemstilling.
Ankestyrelsen vil ‐ blandt andet på baggrund af kommunens oplysninger ‐ vurdere, om der er grund til at behandle sagen principielt og offentliggøre den som principafgørelse. Principielle spørgsmål kan for eksempel være fortolkning af nye regler eller betydningen af ændrede forhold i samfundet ved vurderingen af reglerne på et område.
Side 6: Akterne i sagen
Du skal sende alle akter i sagen til Ankestyrelsen sammen med ankeskemaet. Du skal vedlægge (uploade):
- kommunens afgørelse
- klagen over kommunens afgørelse og
- kommunens genvurdering (medmindre kommunen vurderer, at klagefristen er overskredet)
- journalnotater i sagen
- partshøring og eventuelt partshøringssvar
- anden supplerende kommunikation fra borger/kommune
- de akter, som er nødvendige for at sagsbehandle inden for det specifikke sagsområde (web-ankeskemaet guider brugeren).
Hvis kommunens afgørelse eller borgerens klage er meddelt mundtligt, skal du vedlægge journalnotatet, som dokumenterer afgørelsen eller klagen.
Er afgørelsen sendt digital, og vurderer kommunen, at klagefristen ikke er overholdt? Så skal du sende en forsendelseslog for aflevering af digital afgørelse til borgeren eller eventuelle andre digitale registreringer som dokumentation.
Ankestyrelsen skal sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at vi kan afgøre den. Det er derfor vigtigt, at du altid sender alle de akter, der har været relevante for sagens behandling hos jer. Du skal ikke kun sende de akter, som du har lagt vægt på ved sagens resultat.
Under afsnittet ”Nødvendige akter” vil du, ud fra valg af sagsområde, blive guidet til at vedlægge alle de rette akter.
Vejledning om akter
Send gerne de øvrige bilag i én samlet pdf‐fil eller som en pdf‐portefølje. Bilagene skal ligge i kronologisk orden med yngste først.
Du kan tilføje flere bilagsfiler ved at trække dine filer fra en filfolder over i det stiplede område. Du kan også benytte upload‐feltet ved at trykke på knappen ”Gennemse”. Her kan du markere flere filer på én gang. Vær opmærksom på, at hver fil ikke må fylde mere end 50 MB i alt kan du uploade højst 200 MB.
Hvis du vil sende yderligere oplysninger til en sag efter, at du har sendt ankeskemaet, kan du via virk.dk sende oplysninger direkte til sagen. Du skal udfylde skemaet til supplerende oplysninger og vedhæfte filer med oplysningerne.
Side 7: Opsummering
Her kan du tjekke alle de oplysninger, du har skrevet i ankeskemaet, inden du sender det til Ankestyrelsen.
Du skal være opmærksom på, at du først har indsendt ankeskemaet, når du har trykket på knappen ”Send” i bunden af denne side.
Kvittering
Du får en kvittering, når du har indsendt ankeskemaet ved at trykke ”Afsend”. Her får du et løbenummer, der entydigt identificerer din indsendelse, og et tidspunkt for afsendelsen.
Du får også en mail med løbenummeret, som du kan bruge til reference ved fremtidige henvendelser i sagen.
På kvitteringssiden kan du downloade det ankeskema, du har sendt. Det indeholder alle de indtastede data samt løbenummer og tidspunkt for indsendelsen. Du skal downloade kvitterings‐pdf’en og journalisere/gemme den på borgerens sag.
Kontakt
Har du spørgsmål til ankeskemaet, er du velkommen til at kontakte Ankestyrelsen.
Spørgsmål og svar til Ankeskemaet
Hvordan logger jeg på web-ankeskemaet?
Du skal kontakte din lokale administrator for at få adgang til virk.dk.
Jeg har problemer med at logge på web-ankeskemaet
Mulige løsninger:
- Internet Explorer virker ikke længere til web-ankeskemaet.
- Luk din browser helt ned og åbn den igen. Prøv derefter at logge på igen. Prøv evt. en anden browser.
- Hør evt. dine kolleger, om de har samme fejl.
- Ring til os, hvis du fortsat har problemer med at logge på.
Hvilket sagsmateriale skal jeg sende ind med sagen?
Du skal sende alle dokumenter i sagen ind til os. Også dokumenter, som du ikke har nævnt i afgørelsen, fx dokumenter, som du ikke har lagt vægt på.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til os.
Er der begrænsning på de filer, jeg kan indsende?
Vær opmærksom på, at hver indsendt fil max må fylde 25 MB. I alt kan du højst indsende 200 MB.
Hvis filerne fylder mere, kan du efterfølgende indsende de resterende filer. Det kan du gøre her:
Web-ankeskema til supplerende oplysninger
Når du indsender via det supplerende skema, må du meget gerne oplyse det løbenummer, som du fik tilsendt i den kvitteringsmail, du modtog i den oprindeligt indsendte sag.
Hvad er genvurderingsdatoen?
Genvurderingsdatoen er den dato, hvor kommunen har sendt meddelelse om genvurdering til borgeren.
Hvad er afgørelsesdatoen?
Afgørelsesdatoen er den dato, hvor kommunen har sendt afgørelsen, som borgeren har klaget over, og som afgørelsen er dateret med.
Det kan også være den dato, hvor kommunen mundtligt har meddelt afgørelsen til borgeren.
Hvad er klagedatoen?
Klagedatoen er den dato, hvor kommunen har modtaget klagen fra borger (uanset klagebrevets datering).
Hvis der ikke er enighed, om der er klaget rettidigt, skal vi have dokumentation for dato for modtagelse af klagen i kommunen.
Hvilke involverede sagsparter skal på sagen?
Du skal altid sende oplysninger på den borger, som afgørelsen handler om.
Der kan også være flere parter, som eksempelvis forældre, virksomhed, børn mv., eller en partsrepræsentant.
Hvad gør jeg, hvis jeg er i tvivl om, hvilket sagsområde sagen skal indsendes på?
Tag udgangspunkt i det lovgrundlag, som afgørelsen er afgjort efter.
I Webankeskemaet vælges først ”Lov” og herefter ”Sagsområde”. I ”Sagsområde” skal du finde den specifikke paragraf, som afgørelsen er afgjort efter. Disse er sorteret i stigende orden efter paragraf-nummer.
Hvis en sag er afgjort efter flere paragraffer, hvilken paragraf skal jeg så vælge?
Som udgangspunkt skal du tilføje alle paragraffer til den sag, du indsender. Når du har valgt den første paragraf, kan du klikke på ”tilføj flere”.