Gå til indhold

Mulighed for at få genoptaget sager om dækning af merudgifter efter barnets lov § 86 (tidligere servicelovens § 41)

Med principmeddelelse 11-25 har Ankestyrelsen ændret praksis om dækning af merudgifter på børnehandicapområdet, når respirationshjælpere tager med på ophold uden for hjemmet i Danmark. Det gælder kun, når respirationshjælpere er bevilget som led i en fælles hjælperordning. Som følge af praksisændringen, er der sager, der skal genoptages.

Vi har desværre ikke mulighed for selv at finde de klagesager, som skal genoptages.  Borgere, der mener, at deres klagesag hos os bør genoptages som følge af praksisændringen, skal derfor kontakte os.

Sager, der er omfattet af praksisændringen
Ankestyrelsen har siden foråret 2021 haft en praksis, hvor udgifter til at medtage respirationshjælpere uden for hjemmet i Danmark, ikke kunne bevilges efter reglerne om merudgifter. Det var udtryk for en forkert retsopfattelse. Derfor ændres praksis med principmeddelelse 11-25.

Ændringen betyder, at praksis på børnehandicapområdet nu igen svarer til praksis på voksenområdet. Udgifter, der er forbundet med respirationshjælpere, kan derfor dækkes efter merudgiftsreglen i § 86 i barnets lov.

Der vil være borgere, der - efter den tidligere praksis - har fået afslag på at få dækket udgifter til at medtage respirationshjælpere uden for hjemmet efter reglerne om merudgifter. Da det ikke kan udelukkes, at disse borgere havde ret til dækning af udgifterne efter merudgiftsbestemmelsen, skal Ankestyrelsen – og kommunerne, hvis de har haft samme praksis – genoptage sådanne sager.

Borgere kan kontakte os
Det er den myndighed, der senest har afgjort sagen, der skal se på den igen.

Ankestyrelsen kan ikke ved en søgning i styrelsens journalsystemer identificere de sager, der er omfattet af praksisændringen.

Borgere, der mener, at deres klagesag skal genoptages, kan derfor kontakte Ankestyrelsen. Er den seneste afgørelse truffet af kommunen, skal borgere dog kontakte kommunen.

Eventuelle efterbetalingskrav vil som udgangspunkt være omfattet af den almindelige forældelsesfrist på tre år. Det betyder, at et eventuelt efterbetalingskrav som udgangspunkt er forældet, hvis borgeren kunne have krævet beløbet betalt på et tidspunkt, der ligger mere end tre år fra offentliggørelsen af principmeddelelse 11-25.

Sidst opdateret 01.07.2025

Ring: 33 41 12 00 man-tirs og tors-fre kl. 9-15. Onsdag lukket

Adresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice

Mail: ast@ast.dk

Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Tilgængelighedserklæring